Lovely & Amazing (2001)

Regie: Nicole Holofcener | 91 minuten | drama, komedie | Acteurs: Brenda Blethyn, Emily Mortimer, Catherine Keener, Raven Goodwin, Aunjanue Ellis, James Le Gros, Clark Gregg, Dermot Mulroney, Michael Nouri, Ashlynn Rose, Jake Gyllenhaal

Schoonheid is een must-have. Althans, voor moeder Jane Marks en haar dochters Michelle en Elizabeth. Geadopteerde dochter Annie heeft er minder last van. Annie hoort er dan ook niet helemaal bij. Ze is zwart, dik en jong (8 jaar). Haar oudere zussen zijn halverwege de dertig. De een werkt als kunstenares en is zelf moeder. Elizabeth is actrice en heeft net een rol in een film gescoord.

Jane en haar biologische dochters zijn geobsedeerd door schoonheid. Jane besluit over te gaan tot liposuctie en hoopt ondertussen dat de plastisch chirurg haar ook als mens ziet staan en flirt er lustig op los. Michelle slijt haar dagen door het aflopen van kunstwinkels en galerijen in de hoop dat deze zaken haar zelfgemaakte kunstwerkjes wil verkopen. Ze maakt miniatuur stoelen dit als symbool voor de nutteloosheid van haar kunstzinnige werk. En Elizabeth neemt zwerfhonden in huis op om zich goed te voelen. Ondertussen is ze onzeker over haar acteren en haar uiterlijk. Helemaal als ze afgewezen wordt voor een auditie omdat ze niet sexy is. En Benjamin Annie voelt zich buitengesloten en heeft als grootste hobby: snacken bij McDonalds.

Zo beschreven lijkt het een freaky familie. Maar dat zijn de Marks zeker niet. Het script is zo prachtig geschreven dat je alle karakters een voor een serieus neemt. De hoofdpersonen zijn niet alleen maar goed of alleen maar irritant, het zijn mensen met hun eigen neuroses. Ze communiceren met elkaar zoals echte mensen elkaar praten, veel zeggen zonder elkaar altijd te begrijpen.

Die herkenbaarheid, wat natuurlijk ook te danken is aan het acteerwerk van de drie dames en regisseuse Nicole Holofcener die het beste uit haar actrices haalt, is op sommige momenten zelfs ontluisterend. Op het moment dat Elizabeth tijdens haar one-night-stand met een beroemd acteur vraagt om alles aan haar op te noemen wat niet mooi aan haar is. Ze gaat voor de open haard staan en showt haar blote lichaam. Is dit een zieke grap?, vraagt de acteur nog. Maar uiteindelijk blijkt hij helemaal geen moeite te hebben met een opsomming van haar gele tanden, haar blubberende bovenarmen, haar niet ontwikkelde dijen. En Elizabeth is er blij mee: nu denkt ze te weten waar ze aan moet werken.

Extra bruut is het dan als zij een paar dagen later lelijk in het gezicht gebeten wordt door een van de zwerfhonden die ze wil helpen. Michelles huwelijk is niet geweldig en met haar hoop geld te kunnen verdienen met haar zogenaamde kunst wordt het er niet beter op. Jane komt op de intensive care terecht na haar plastische chirurgie. Kortom, de Marks betalen een hoge prijs voor hun zoektocht naar schoonheid. Jongeling Annie heeft er geen last van. Misschien dat ze daarom de narcistische dans van haar familie kan ontspringen en meer kans heeft op geluk.

Eline Lubberts