Lovewrecked (2005)

Regie: Randal Kleiser | 83 minuten | komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Amanda Bynes, Chris Carmack, Jonathan Bennett, Jamie-Lynn DiScala, Susan Duerden, Fred Willard, Jackie Long, Joey Kern, Lance Bass, Kathy Griffin, Alfonso Ribeiro, Connor Matheus, Suzanne Kent, Caleb Moody, Lou Erickson, Kelly Wagner, Sabrina Kurzman, Tim Fitzgerald, Tania Imbert, Joan Marie Bobea, Brian Peck, Marie-Ange Ripka, Michael Riley, Tim Hall, Craig Modderno, Bolivar Soto, Jennifer Levine, Jesse Tannen

Tienerkomedies heb je in soorten en maten. Je hebt de varianten met schunnige grappen en je hebt de lieve onschuldige romantische niemendalletjes, waarbij vanaf het begin al duidelijk is dat “de beste vriend” er uiteindelijk met het meisje vandoor gaat. ‘Lovewrecked’ valt in die laatste categorie. De film bevat nauwelijks referenties naar wat voor een lichaamssappen dan ook, de trouwe beste vriend die al jaren een oogje op de heldin van het verhaal heeft is aanwezig en uiteraard is de tegenpartij totaal verkeerd voor haar, maar is de hoofdpersoon de enige die dat niet inziet.

Amanda Bynes, bekend van ‘What a Girl Wants’, speelde voor ze echt doorbrak in ‘She’s the Man’ en ‘Hairspray’ de rol van bakvis Jenny Taylor. Ze is helemaal idolaat van zanger Jason Masters (Chris Carmack) en verzucht tegen haar hippie-moeder dat ze het nu wel eens tijd vindt voor een ‘echte man, zo’n stoere, ruige vent’. “Pas maar op met wat je wenst,” luidt het advies van haar moeder, “straks krijg je het nog!” En na enige tijd in de film lijkt dat ook waarheid te worden. Jenny vertrekt met haar beste vriend Ryan (Jonathan Bennett) naar een luxueus resort op het tropische eiland Saint Lucia om geld te verdienen alvorens ze met haar studie medicijnen begint. Groot is haar afschuw als ze ontdekt dat haar rivaal Alexis (Jamie-Lynn DiScala) ook hier weer opduikt. Alexis heeft de vervelende neiging altijd te verschijnen op momenten dat Jenny het minst op haar zit te wachten. Wanneer Jenny echter hoort van Ryan dat Jason voor een nachtje in het resort verblijft, ziet ze haar kans schoon om haar afgod eens te laten zien wie zij echt is en zo zijn hart te winnen.

De ongeloofwaardigheid neemt dan met de minuut toe. Jason blijkt die avond een piratencruise te nemen, Jenny zorgt dat ze als crewlid mee mag en de zeezieke zanger slaat tijdens een storm overboord. Jenny springt hem zonder aarzelen na, maar slim als ze is vergeet ze de opblaasreddingboot niet. De volgende ochtend worden ze wakker in de rubberen boot en spoelen ze aan op een onbewoond eiland. Ondertussen is de hele wereld in rep en roer want rockster Jason Masters is vermist op zee! Ryan is zo ongeveer de enige die zich om het lot van zijn vriendin bekommert – Jenny’s ouders krijgen van de belevenissen van hun dochter niets mee omdat zij op vakantie in Indonesië zijn.

De film is nog luchtiger dan de bikini’s die Amanda Bynes veelvuldig draagt in deze tienerfilm. De enige verrassing die het script in petto heeft wordt op een gegeven moment door het personage van Jamie-Lynn DiScala gebracht, maar mede door haar irritante spel is deze verrassing er gauw af. Het gekissebis gaat dan gewoon te lang door. De onnozelheid van Jason neemt absurde vormen aan. De scènes met zijn entourage die nog in het resort verblijven voegen totaal niets toe en slaan de plank volledig mis. Het feit dat Ryan als vliegende keep aangenomen is op het resort is bedoeld om hem de meest bizarre taken uit te laten voeren, zo moet hij invallen als zeeleeuwentrainer, tropische danser en masseur (van een uiteraard zwaarlijvige vrouw), maar deze scènes zijn flauw, voorspelbaar en gewoonweg niet grappig. Wat ook opvalt is de onverzorgdheid van de productie. Er wordt slecht in geplaybackt, acteurs bevinden zich regelmatig voor een scherm en de scènes waarin Jenny al dan niet met Ryan diepzee duikt zijn overduidelijk in een aquarium opgenomen. Jammer, want het verhaaltje over Jenny’s verliefdheid op Jason en het feit dat ze daardoor niet ziet wat Ryan voor haar betekent is, hoewel dit de duizendste variant is van zo’n geschiedenis, op zich niet eens vervelend, maar de aankleding van het geheel is gewoon ver beneden de maat. Alleen voor de die hard Amanda Bynes fans.