Lucky Number Slevin (2006)

Regie: Paul McGuigan | 108 minuten | actie, thriller | Acteurs: Josh Hartnett, Bruce Willis, Morgan Freeman, Lucy Liu, Stanley Tucci, Ben Kingsley, Kevin Chamberlin, Oliver Davis, Victoria Fodor, Sam Jaeger, Dorian Missick, Sebastien Roberts, Michael Rubenfeld, Corey Stoll, Rick Bramucci, John Ghaly, Janet Lane, Shira Leigh, Matthew G. Taylor

Bij een film met steracteurs als Morgan Freeman, Ben Kingsley en Bruce Willis, zijn de verwachtingen bij voorbaat hooggespannen. Dat dit niet altijd terecht is, heeft een groot aantal films, waaronder ‘Ocean’s Twelve’, de afgelopen jaren bewezen. Hoewel ‘Lucky Number Slevin’ niet door een regisseur van het kaliber Soderbergh onder handen genomen is, maar door de bij het grote publiek nog vrij onbekende Paul McGuigan, hoop je met een cast als deze op kwaliteit. Helaas is het McGuigan niet gelukt om voor een verrassing te zorgen.

Toegegeven, de film ziet er over het geheel gezien gelikt uit. Het camerawerk oogt verzorgd en bij vlagen spectaculair, net als de montage. De soundtrack klinkt bovengemiddeld goed en de dialoog is scherp en getuigt van talent voor schrijven. Daarnaast zitten er een aantal sterke typetjes in de film, alsmede een flink aantal komische momenten.

De zwakke kanten zitten hem echter in de rol van Josh Hartnett, die zeker niet slecht acteert, maar nou eenmaal niet geloofwaardig overkomt in zijn rol van bad guy met een klein hartje en zijn tegenspeelster Lucy Liu, die na films als ‘Charlie’s Angels’ en ‘Kill Bill: Vol. 1’ moeilijk serieus te nemen is als lieve vrouw die naast haar werk als lijkschouwer graag de rol van amateur-detective op zich neemt. Ben Kingsley komt slecht uit de verf als rabbi die er zijn hand niet voor omdraait om iemand te laten vermoorden. Bruce Willis komt – ondanks het repertoire aan actiefilms waarin hij gespeeld heeft – niet geloofwaardig over als beruchte hitman en zelfs Morgan Freeman lijkt dit keer verkeerd gecast te zijn.

Dit neemt echter niet weg dat ‘Lucky Number Slevin’ wel degelijk de moeite waard is voor wie smult van dit soort absurde maar over het algemeen komische typetjes, de geliktheid van een grote Hollywoodproductie en een overvloed aan plotwendingen.  Wie daarentegen de voorkeur geeft aan verrassende films, kan deze 108 minuten vast en zeker nuttiger besteden.

Vincent Nijman

Bioscooprelease: 20 april 2006