Lucky You (2007)

Regie: Curtis Hanson | 124 minuten | drama | Acteurs: Eric Bana, Drew Barrymore, Robert Duvall, Debra Messing, Robert Downey Jr., Horatio Sanz, Jean Smart, Kelvin Han Yee, Charles Martin Smith, Michael Shannon, Danny Hoch, Saverio Guerra

Je kunt er de laatste jaren niet omheen. Poker. Was het kaartspelletje vroeger vooral populair bij een kleine groep fanatieke gokkers, tegenwoordig lijkt iedereen wel verknocht te zijn geraakt aan poker. De aan de bekendste pokervariant ‘Texas Hold’em’ gerelateerde televisieprogramma zijn – vooral in de Verenigde Staten – haast niet van de buis te slaan. Goede zet van regisseur Curtis Hanson en scenarioschrijver Eric Roth om uitgerekend nu een film aan poker te wijden, zou je denken. Al kan al die overdaad aan royal flushes en full houses natuurlijk ook negatief uitpakken. Na maanden gesteggel over een releasedatum werd ‘Lucky You’ (2007) uiteindelijk in mei 2007 in de Amerikaanse bioscopen gelanceerd, waarna de film maar matig werd ontvangen. In Nederland besloot men daarom van een bioscooprelease af te zien en het romantische drama direct op dvd uit te brengen.

Hoofdpersoon in ‘Lucky You’ is Huck Cheever (Eric Bana), een professionele pokerspeler die volgens zijn vader LC (Robert Duvall) poker speelt zoals hij zijn leven zou moeten leiden en zijn leven leidt zoals hij zou moeten pokeren. Huck – door zijn vader spottend ‘Huckleberry’ genoemd – is wat ze in pokerkringen een blaster noemen. Aan de speeltafels van Las Vegas gaat hij voor alles of niets, maar in zijn persoonlijke leven weigert hij het achterste van zijn tong te laten zien. Vrouwen vallen gemakkelijk voor zijn charme en zijn knappe uiterlijk, maar omdat ze toch niet tot hem door kunnen dringen keren ze hem ook even snel weer de rug toe. Pas als Huck de lieflijke zangeres Billie Offer (Drew Barrymore) ontmoet, beseft hij dat er iets moet veranderen. Voorlopig is hij echter nog teveel bezig met dat verdraaide pokerspelletje, waardoor de romance met Billie nog niet echt over rozen gaat. Huck wil dolgraag meedoen aan het officieuze WK poker, waar hij eindelijk een keer van zijn vader – tweevoudig winnaar van het prestigieuze toernooi – hoopt te winnen. Het botert namelijk niet met LC, sinds die Hucks moeder eerst financieel uitkleedde en er vervolgens vandoor ging. Om mee te kunnen doen heeft Huck echter eerst tienduizend dollar nodig. En waar haalt iemand die zodra hij geld op zak heeft het direct weer vergokt dat geld nou zo snel vandaan?

‘Lucky You’ is geen opmerkelijk hoofdstuk in het oeuvre van de gevierde regisseur Curtis Hanson. Naast films als ‘L.A. Confidential’ (1997) en ‘Wonder Boys’ (2000) steekt dit niemendalletje maar wat schril af. En eigenlijk is dat verwonderlijk, als je bedenkt hoeveel talent Hanson om zich heen verzamelde. Naast de respectabele cast met rasacteurs als Robert Duvall en Robert Downey Jr. heeft namelijk ook een groot deel van de crew zijn sporen ruimschoots verdiend in Hollywood. Scenarioschrijver van dienst is Eric Roth, die eerder hoge ogen gooide met zijn scripts voor ‘Forrest Gump’ (1994), ‘The Insider’ (1999) en ‘Munich’ (2005). Je vraagt je af hoe het dan in vredesnaam mogelijk is dat het script zo weinig weet te boeien. ‘Lucky You’ is namelijk oersaai. Wie het pokerspel niet kent kan de film uitstekend volgen, want alle spelregels en handelingen van de spelers worden haarfijn en tot vervelends toe uitgelegd. Doordat er zoveel aandacht is voor het spelletje krijg je het gevoel dat de onderlinge relatie tussen Huck en LC en die tussen Huck en Billie er maar een beetje bij zijn gehaald als opvulling. Je kunt je dan ook niet aan de gedachte onttrekken dat je naar een twee uur durende aflevering van ‘Veronica Poker’ zit te kijker in plaats van naar een dramafilm van een gerenommeerde regisseur als Curtis Hanson.

Daar komt nog bij dat de karakters nauwelijks uitgewerkt zijn. Het is maar goed dat Robert Duvall af en toe opduikt om de kijker bij de hand te nemen, want Eric Bana en Drew Barrymore zijn nauwelijks in staat om hun bordkartonnen personages iets van diepgang mee te geven. Als kijker leef je op wanneer aan het begin van de film de altijd interessante Robert Downey Jr. ten tonele verschijnt. Helaas duurt zijn bijdrage slechts enkele minuten en moeten we het de rest van de film doen met Bana. De Australische acteur heeft met interessante rollen in ‘Troy’ (2004) en ‘Munich’ laten zien dat hij echt wel wat in zijn mars heeft, maar in ‘Lucky You’ loopt hij twee uur lang met een pokerface rond waar geen greintje gevoel aan af te lezen is. Drew Barrymore is voor haar doen vrij ingetogen maar heeft de pech dat haar personage er louter voor spek en bonen bij is gehaald. Gelukkig valt er van de soundtrack, met onder meer muziek van Bruce Springsteen en Bob Dylan, wél te genieten.

Pokerliefhebbers zullen ‘Lucky You’ ongetwijfeld kunnen waarderen, omdat het spelletje zeer uitgebreid aan bod komt. Wie gehoopt had op een aangename romantische komedie zal teleurgesteld zijn. De romance wordt compleet naar de achtergrond gedrukt door het kaartspelletje en ook het acteerwerk lijkt daaraan ondergeschikt. Dat maakt ‘Lucky You’ voor de meeste filmliefhebbers ongelooflijk saai en bovendien een verspilling van talent. De namen van de cast, de regisseur en de scenarioschrijver klinken veelbelovend. Helaas kan ‘Lucky You’ kan die beloftes nauwelijks waarmaken.