Mad Max 2: The Road Warrior (1981)

Regie: George Miller | 94 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Mel Gibson, Bruce Spence, Michael Preston, Max Phipps, Vernon Wells, Kjell Nilsson, Emil Minty, Virginia Hey, William Zappa, Arkie Whiteley, Steve J. Spears, Syd Heylen, Moira Claux, David Downer, David Slingsby

Toen ‘Mad Max’ in 1979 uitkwam werd de film een enorm succes en betekende de doorbraak voor Mel Gibson. Deze lowbudget cultklassieker kostte slechts 400.000 dollar en heeft wereldwijd meer dan 100 miljoen dollar opgeleverd, goed voor een plaats in het Guinness Book of Records. Er is namelijk nog nooit een film gemaakt die zo’n goede kostenbaten ratio heeft als ‘Mad Max’ en dus was een vervolg onvermijdelijk. Nu is het in het algemeen zo dat een vervolg vaak een stuk minder is dan het eerste deel, maar gelukkig zijn er her en der uitzonderingen, denk aan ‘The Godfather: Part II’ en ‘Terminator 2: Judgement Day’. Ook ‘Mad Max 2: The Road Warrior’ kan in dit rijtje geschaard worden want dit is een fantastische, spectaculaire actiefilm die nog beter is dan het eerste deel.

Mel Gibson is Mad Max, de verbitterde oud-agent die nergens meer voor te leven heeft en met zijn brute V8 door het Wasteland zwerft, constant op zoek naar benzine, een schaars geworden goed in postapocalyptisch Australië. Op een gegeven moment stuit hij op een kleine olieraffinaderij die hartstochtelijk beschermd wordt door een kleine gemeenschap tegen de wrede Lord Humungus en zijn bende. Max brengt een man die het slachtoffer is geworden van de bendeleden van Humungus naar de raffinaderij in ruil voor benzine. Voor niks gaat de zon op tenslotte, Max brengt de man niet uit mededogen terug naar de gemeenschap, maar puur om hem te ruilen tegen brandstof. In deze harde, verlaten wereld is benzine het meest waardevolle bezit geworden. De gemeenschap, onder leiding van de sympathieke Papagallo, willen vluchten met de brandstof en uiteindelijk besluit Max hen te helpen.

Er is duidelijk niks meer over van de agent Max Rockatansky uit het eerste deel. Mad Max is een gegriefd, zwijgzaam man die alleen maar aan zichzelf denkt. Pas als hij werkelijk geen keus meer heeft, helpt hij Papagallo om een truck op te halen die een grote olietankwagen kan vervoeren. Mel Gibson heeft Max in dit deel behoorlijk duister weten te maken. Hij is een stuk zwijgzamer dan in het eerste deel en heeft hooguit twintig regels tekst. In deel één was hij voor een groot deel de agent Max Rockatansky en werd pas Mad Max nadat zijn familie vermoord was en in het derde (inferieure) deel (‘Mad Max Beyond Thunderdome’) toont Max wat meer mededogen dan in ‘The Road Warrior’.

Het is goed te zien dat er meer geld beschikbaar was voor deze film. De hele raffinaderij in de woestijn is speciaal voor deze film gebouwd. Daarnaast zien de voertuigen er allemaal even spectaculair en indrukwekkend uit, vooral de “”Interceptor”” van Max, the last of the V8’s is een brute bom op wielen. De aankleding van de hele cast is goed getroffen, de bendeleden zien er stuk voor stuk behoorlijk afschrikwekkend uit, veel meer dan in het eerste deel. Vooral Lord Humungus is een echte creep, wat nog onderstreept wordt door het pistool dat hij gebruikt. In het koffertje waar deze in zit is duidelijk het logo van de SS, de Totenkopf te zien.

Het verhaal is behoorlijk eenvoudig, maar dat is geen probleem, integendeel, juist door de verhaallijnen simpel te houden blijft er meer ruimte over voor de achtervolgingen en de heftige actiescènes.

‘The Road Warrior’ is een fantastische actiefilm met ontzettend veel vaart, de hele film speelt zich ook voornamelijk op de weg af wat goed weergegeven wordt in prachtige shots van scheurende auto’s en motoren over een kaarsrechte weg in het desolate Australische landschap. De muziek, gecomponeerd door Queen-gitarist Brian May is erg goed en komt de spanning alleen maar ten goede. Een aaneenschakeling van actie, de film verveelt geen enkel moment en vooral de laatste twintig minuten waarin Max met de truck scheurt, achtervolgd door de bende zijn werkelijk fenomenaal.

‘Mad Max’ was goed, een instant cultklassieker, maar ‘The Road Warrior’ is een waanzinnige nonstop actiefilm en veruit het beste deel uit de trilogie.  ”

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 14 januari 1982