Mad Money (2008)

Regie: Callie Khouri | 104 minuten | komedie, romantiek, misdaad | Acteurs: Diane Keaton, Ted Danson, Katie Holmes, Adam Rothenberg, Queen Latifah, Peyton Smith, Cahrlie Caldwell, Richard Law, Meagan Fay, Christopher McDonald, Denise Lee, Sylvia Castro Galan, Morgana Shaw, Roger Cross, Stephen Root

Bridget en Don hebben altijd een luxe leventje geleid, maar als hij zijn baan verliest stapelen de schulden zich al snel op. Na een jaar heeft Don de moed opgegeven en ligt de hele dag op de bank. Bridget besluit dat er iets moet gebeuren, maar merkt al snel dat niemand zit te wachten op een kunsthistorica van middelbare leeftijd zonder recente werkervaring, dus als een baantje als schoonmaakster zich als oplossing aandient, neemt ze dit met beide handen aan.

Vanwege het feit dat ze geen strafblad heeft, mag ze werken in een bank waar afgedankte bankbiljetten worden vernietigd onder scherp toezicht van camera’s en bewakingspersoneel en waar iedereen te allen tijde gefouilleerd kan worden en wordt. Torenhoge schulden hebben en elke dag weer toe moeten kijken hoe al die uitgerangeerde bankbiljetten vernietigd worden, is meer dan Bridget kan verdragen. Ze bedenkt een plan om de op het oog waterdichte beveiliging te omzeilen en schakelt hierbij haar collega’s Jackie Truman (Katie Holmes) en Nina Brewster (Queen Latifah) in. Het onwaarschijnlijke gebeurt. Haar plan slaagt en de vrouwen stelen gedurende drie jaar tijd meer geld dan ze ooit met eerlijk werk bijeen zouden kunnen harken. Maar dan gaat het mis.

Als ooit spelplezier een film heeft gered, is dat hier het geval. ‘Mad Money’ is een middelmatige film, maar wonderlijk genoeg toch onderhoudend door het aanstekelijke enthousiasme van de acteurs om er vooral een gezellige film van te maken. En dat is ze gelukt. Vooral Diane Keaton is erg grappig in haar boosheid op de wereld waarin hardwerkende mensen als Don en zij tot armoede kunnen vervallen bij wat tegenslag of nooit armoede kunnen ontvluchten, zoals Jackie en Nina. Ook leuk is haar genadeloze hebzucht en verslaving aan mooie, dure spullen en sieraden waardoor ze geprikkeld wordt om boven zichzelf uit te stijgen en zowaar iedereen te slim af is. Dat het samenspel van de dames sprankelend is en warmte en genegenheid uitstraalt, maakt het helemaal af.

De film is nogal kluchtig en soms een tikkeltje saai, maar laat wel mooi zien hoe op eenvoudige wijze mensen tot criminaliteit vervallen en vooral de redenen waarom. In momenten van wanhoop vervaagt in het hoofd al snel de scheidslijn tussen een onschuldig streven om een einde te maken aan een berg schulden en het plegen van een regelrechte misdaad. Dat dit begrijpelijk wordt gemaakt en zelfs sympathiek in plaats dat er een moralistisch oordeel geveld wordt over deze vrouwen, maakt deze film een leuke tijdspassering.

Diana Tjin-A Cheong