Madagascar 3: Op avontuur in Europa – Madagascar 3: Europe’s Most Wanted (2012)

Regie: Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon | 93 minuten | animatie, komedie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Ben Stiller, Sacha Baron Cohen, David Schwimmer, Frances McDormand, Chris Rock, Jada Pinkett Smith, Sherri Shepherd, Cedric the Entertainer, Andy Richter, André Benjamin | Nederlandse stemmencast: Hans Somers, Laura Vlasblom, Fred Butter, John Jones, Murth Mossel, Rogier Komproe

Met alle avonturen die ze de afgelopen jaren beleefd hebben zou je bijna vergeten waar het de dieren uit de succesvolle animatiereeks ‘Madagascar’ eigenlijk om gaat: in de eerste film verlaten ze hun veilige dierentuinverblijven in New Yorks Central Zoo om op avontuur te gaan. Maar hoe je het ook wendt of keert, die hokken zijn hun thuis. En dus proberen ze in de tweede film, ‘Madagascar 2: Escape 2 Africa’ (2008), tevergeefs om naar huis terug te keren. Ook in de derde film, ‘Madagascar 3: Europe’s Most Wanted’ (2012) is New York de gewenste bestemming van Alex de leeuw (Ben Stiller), Marty de zebra (Chris Rock), Gloria het nijlpaard (Jada Pinkett Smith) en Melman de giraf (David Schwimmer) en ook nu wordt het de vier pluizige vrienden niet gemakkelijk gemaakt om thuis te komen. Uiteraard zijn ook de gevatte pinguïns, de chimpansees en de ringstaartmaki’s in dit bruisende derde deel van de partij.

‘Madagascar 3’ begint waar het vorige deel ophield: onze dierenvrienden zitten vast in de Afrikaanse woestijn. Ze willen dolgraag terug naar huis, dus vertrouwen ze op de mechanische kennis van de chimpansees en pinguïns. Aangezien zij er niet bepaald om bekend staan de zaken goed te regelen, is hun plan gedoemd te mislukken en stranden de dierentuindieren in Monte Carlo. Hier sluiten ze zich per ongeluk aan bij een rondreizend circus om zo te ontsnappen aan de meedogenloze Chantel DuBois (stem van Frances McDormand), de volhardende leidster van de Franse dierenbrigade die hen op de hielen zit. Het circus, onder leiding van de eerbiedwaardige Siberische tijger Vitaly (Bryan Cranston), heeft betere dagen gekend. In een tour langs een reeks Europese steden, die eindigt in een prachtige ‘big top’ in het centrum van Londen, helpen Alex, Marty, Melman en Gloria hun nieuwe vrienden hun passie voor showbusiness te herontdekken en het circus nieuw leven in te blazen

Dit derde deel uit de ‘Madagascar’-reeks volgt een bekend patroon, wat natuurlijk te maken heeft met het feit dat vrijwel dezelfde crew bij de film betrokken is. Nieuwe naam is Noah Baumbach – de man achter arthousetoppers als ‘The Squid and the Whale’ (2004) en de schrijver van aardig wat Wes Anderson-films. Samen met Eric Darnell is hij verantwoordelijk voor het verhaal, dat zich naarmate de film vordert ontpopt tot een dynamisch en sprankelend spektakel. Grote kans dat Baumbach degene is geweest die met het kleurrijke ensemble aan nieuwe personages op de proppen is gekomen. Want dit derde deel biedt volop ruimte aan nieuwe dierenfiguren om te stralen. Behalve de met stevig Russisch accent uitgedoste tijger Vitaly – ooit een grote ster, die tegenwoordig gebukt gaat onder ernstige faalangst – zijn er ook de wat melancholisch klinkende maar zeer innemende Italiaanse zeeleeuw Stefano (stem van Martin Short) en de elegante jaguar Gia (Jessica Chastain), waar Alex zijn oog al snel op laat vallen. Meest opmerkelijk is misschien wel de gigantische circusbeer Sonya (Frank Welker) op wie King Julian (nog altijd vertolkt door Sacha Baron Cohen) halsoverkop verliefd wordt. Ook van de bijdrage van Frances McDormand als de bijzonder gemene Chantel DuBois, die als een hond, snuffelend over de grond, de sporen van de dieren ruikt, zich vastbijt in haar taak en weigert los te laten, is het smullen.

Door Alex, Marty, Gloria en Melman naar het circus te verplaatsen, krijgen de makers volop ruimte om de 3D-animatietechnieken volledig te benutten. Het kleurrijke spektakel waar we in de tweede helft van de film worden getrakteerd, is voor animatieliefhebbers puur genieten. Duizelingwekkende trapeze-acts, een razend spannende hoepelact; je weet niet waar je kijken moet. Het is de perfecte manier om te verbloemen dat het verhaal niet heel veel anders is dan wat we eerder al zagen in de ‘Madagascar’-reeks. Maar het is een aanpak die werkt. Want ‘Madagascar 3’ spat van het scherm, veel meer dan zijn voorganger. Je vraagt je af waarom men niet eerder op het idee is gekomen om een leeuw, een zebra, een nijlpaard en een giraf naar een circus te sturen, want het is een gouden combinatie. ‘Madagascar 3’ is heerlijk popcornvermaak voor het hele gezin!

Bioscooprelease: 12 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 28 november 2012