Made (2001)

Regie: Jon Favreau | 95 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Jon Favreau, Vince Vaughn, Famke Janssen, Joe Goossen, Makenzie Vega, Reanna Rossi, Tom Morello, Jonathan Silverman, Kimberly Davies, Faizon Love, Elizabeth Barondes, Gary Auerbach, Bill Capizzi, Peter Falk, Vernon Vaughn, Esta Joy Peters, Jennifer Bransford, Vincent Pastore, Jason Delgado, Sean Combs, Leonardo Cimino, Federico Castelluccio, Matt O’Dwyer, Jason Fabini, David O’Hara, Joan Favreau, Jamie Harris, Tim Gallin, Guy Washburn, Bud Cort, Drea De Matteo, Dustin Diamond, Jennifer Esposito, Brian Donahue, Grandmaster Flash, Sam Rockwell

Jon Favreau begon zijn carrière ooit als comedian bij het prestigieuze Chicago ImprovOlympic, een groep grappenmakers waartoe onder anderen ook Mike Myers behoorde. In 1993 maakte hij met ‘Rudy’ zijn debuut op het witte doek. Tijdens de opnamen van die film leerde Favreau Vince Vaughn kennen, en het klikte direct tussen de twee. Favreau bleek over meer talenten te beschikken en stortte zich eerst op scenarioschrijven en later ook op regisseren. Driemaal raden voor wie hij een prominente rol bedacht had in de cast van zijn debuutfilm ‘Swingers’ (1996, geregisseerd door Doug Liman). Favreau bleef overigens zelf ook acteren in films en op televisie en was zelfs voor een zestal afleveringen de vriend van Monica Geller (Courteney Cox) in ‘Friends’. De misdaadkomedie ‘Made’ (2001) is de eerste film die Favreau regisseerde. Inmiddels heeft de sympathieke New Yorker zijn naam gevestigd als regisseur met kaskrakers als ‘Iron Man’ (2008) en ‘Iron Man 2’ (2010).

In ‘Made’ zijn de goede vrienden Favreau en Vaughn wederom samen te zien. Favreau is Bobby, een mislukte bokser die niets liever wil dan een mooie toekomst opbouwen met zijn mooie vriendin Jess (Famke Janssen) en haar dochtertje (Makenzie Vega). Echt normaal kun je de situatie bij het gezinnetje thuis echter niet noemen. Jess verdient de kost namelijk als stripper en Bobby is degene die haar naar verschillende vrijgezellenfeesten mag rijden. Hun opdrachtgever, de schreeuwerige maffiabaas Max (Peter Falk), heeft er schoon genoeg van dat de jaloerse Bobby elke man die ook maar naar zijn vrouw kijkt in elkaar slaat en ziet zich gedwongen een ander klusje voor hem te vinden. Bobby mag namens Max naar New York om er een pakketje af te leveren, in ruil voor een smak geld. Makkelijk verdiend, zou je zeggen. Maar men heeft buiten Ricky (Vaughn) gerekend. De twee zijn al jaren beste vrienden, maar waar Bobby nadenkt over wat hij zegt, is Ricky een enorme flapuit. Hij heeft er bovendien een talent voor om alles in de soep te laten lopen. Als Ricky meegaat naar New York, kan dat dus alleen maar problemen opleveren…

‘Made’ moet het hoofdzakelijk hebben van de wisselwerking tussen de hardwerkende, ijverige en nuchtere Bobby en de doorgedraaide dromer Ricky, die steevast de verkeerde dingen zegt, zijn mond voorbij praat of de waarheid vertelt wanneer de situatie vraagt om een leugentje om bestwil. Dankzij de chemie tussen de twee werkt het wonderwel en dat is maar goed ook want verhaaltechnisch heeft ‘Made’ weinig om het lijf. Vaughn gaat er met de meeste scènes vandoor, vanwege de droogkomische manier waarop hij de boel in het honderd jaagt. Hoogtepunten zijn een scène in het vliegtuig naar New York en een scène waarin het tweetal een dure nachtclub probeert binnen te komen. Leuk detail zijn de bijrollen van acteurs die bekend werden dankzij de maffiaserie ‘The Sopranos’, namelijk Vincent Pastore (Pussy) als potige chauffeur, Federico Castelluccio (Furio) als portier en Drea De Matteo (Adriana) als escortdame. Andere bijrollen zijn voor onder anderen Sean ‘P. Diddy/Puff Daddy’ Combs en Faizon Love, als zware jongens die geen idee hebben wat ze aanmoeten moeten met het onbehouwen tweetal waar Max ze mee heeft opgescheept.

Met ‘Made’ heeft Jon Favreau een heel aardig regiedebuut gemaakt. Natuurlijk, de film moet het vooral hebben van de komische intermezzo’s van Vaughn en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers, want het verhaal stelt weinig voor. Maar de humor is veelal raak en de film neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. Leuke, pretentieloze misdaadkomedie voor een avondje zorgeloos film kijken.

Bioscooprelease: 8 november 2001