Made in Caro (2006)

Regie: Mark Caro | 100 minuten | muziek, animatie, erotiek, fantasie, science fiction | Acteurs: Régine Chopinot, Coralie Fovéa, Swanny

Voordat Marc Caro samen met Jean-Pierre Jeunet de originele visuele hoogstandjes ‘Delicatessen’ en ‘City of Lost Children’ maakte, had hij al heel wat vingeroefeningen gehad met een scala aan korte filmpjes. Op de dvd ‘Made in Caro’ zijn al deze experimenten en (soms) kunststukjes te bewonderen. Het is een fascinerende collectie die net als de langspeelfilms van deze kunstenaar, want zo mag de regisseur wel genoemd worden, verschillende reacties los maken bij de kijker. En net als de lange films is niet elk moment even geslaagd of toegankelijk, maar het gros van de twintig korte films is zeer boeiend. Prikkelend, grappig, hypnotiserend, en vrijwel altijd origineel: Caro’s films zijn spannend voedsel voor de cinefiel.

Het is een bonte verzameling die hier op dvd gepresenteerd wordt, maar er zijn wel wat overeenkomsten te vinden tussen veel films. Het merendeel van de films is om te beginnen voorzien van een prominente soundtrack, die verschillende films doet overkomen als een videoclip. En soms zijn het ook simpelweg videoclips. Clips, bijvoorbeeld, met een hoog trance/dance-gehalte. Heftige beats die, gecombineerd met letterlijke flitsende animaties, voor een psychedelische ervaring zorgen. Ronddraaiende molecuulachtige vormpjes in ‘Les Cyclopodes’, bijvoorbeeld, of snel voorbijkomende beelden van hersenen en schedeldoorsnedes in ‘Lsdead’. De industrieel en met roestkleuren vormgegeven “kijkdoos” ‘Savoure Le Rouge’, met een camera die zicht steeds naar achteren beweegt en zo nieuwe lichamen – een soort paspoppen – of andere beeldelementen toont, heeft een interessant uiterlijk dat sterk doet denken aan Jeunet en Caro’s ‘Delicatessen’. Ook doen de in beeld verschijnende zingende, en morphende gezichten lichtelijk denken aan Peter Gabriels klassieke videoclip ‘Sledgehammer’.

Er komen ook licht of sterk erotische videoclips in de collectie voor, met bijvoorbeeld een schaars geklede danseres in een dance-clip, die met een soort zilvergrijze glans is overgoten. En dan zijn er verschillende in een eveneens zilvergrijze videoclip verschijnende naakte dames die ritmisch (en expliciet ingezoomd) op mechanische dildo’s op en neer bewegen of eraan zuigen, waarbij deze beelden voor en achteruit afgespeeld worden.

De filmverzameling bevat vele aardige vondsten zoals een soort robothoofd dat bestaat uit verschillende technologische ontdekkingen – zo heeft hij bijvoorbeeld een typemachine als mond, grammofoonspelers als oren, en videocamera’s als ogen – en zich zelf te midden van nog meer en grotere historische ontwikkelingen lijkt te bevinden, die zich om hem heen voltrekken (vliegtuigen, oorlogen, de maandlanding, de alom aanwezigheid van auto’s, wapenbezit).

Ook de op pompende beats gezette bokswedstrijd tussen een semiplatte, elastieken versie van vaste Caro/Jeunet-acteur Dominique Pinon en een of andere kolos is grappig en origineel geanimeerd. Maar er zijn ook films aanwezig die gewoonweg niet interessant zijn – zoals ‘Samàdhi’, dat vijf minuten lang een pulserende zeepbel toont – of te “”kunstzinnig”” of obscuur zijn om de aandacht vast te houden, ondanks de korte tijd die ze doorgaans in beslag nemen.

Als geheel is ‘Made in Caro’ een interessante, veelzijdige verzameling. Voor de fan of liefhebber van het werk van deze filmmaker is deze collectie een must. De originaliteit en creativiteit spat er vaak van af, en het zal dan ook zeer waarschijnlijk lonen om de films meerdere keren te gaan kijken. ‘Made in Caro’ is als een tot voor kort ongeopende schatkist, waar misschien wat doffe munten in liggen, maar waarin ook verschillende pareltjes zijn te vinden.

Bart Rietvink