Maggie’s Plan (2015)

Regie: Rebecca Miller | 98 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Greta Gerwig, Ethan Hawke, Julianne Moore, Bill Hader, Maya Rudolph, Travis Fimmel, Wallace Shawn, Mina Sundwall, Alex Morf, Kathleen Hanna, Sue Jean Kim, Jackson Frazer, Tommy Buck, Fredi Walker-Browne, Leetopher Scott, Monte Greene, Ida Rohatyn

Jonge, hippe en vooral zoekende New Yorkers. In de film- en televisiegeschiedenis barst het ervan. Van het vroege werk van Woody Allen naar, meer recentelijk, de films van Noah Baumbach (‘Frances Ha’ en ‘While We’re Young’). Ook de personages in televisieseries als ‘Friends’ en ‘How I Met Your Mother’ blinken uit in een generieke herkenbaarheid. In ‘Maggie’s Plan’ is dat niets anders. De hoofdrol is nota bene voor vaste Baumbach-actrice Greta Gerwig. Nieuwe invalshoeken over moeizame volwassenwording biedt de film dan ook niet.

En ‘Maggie’s Plan’ begint nog wel zo goed. In de eerste scène legt de film meteen de basisplot bloot. Het lukt Maggie (Gerwig) maar niet om zich langer dan enkele maanden aan een man te binden. Nu ze de dertig gepasseerd is, en haar kinderwens steeds vaker komt rondspoken, staat ze voor een probleem. Ze besluit buiten de gebaande paden haar verlangen naar een baby te realiseren. Kunstmatige inseminatie is de oplossing. Augurkenkoning en oud-klasgenoot Guy (Travis Fimmel) levert de benodigde donatie om het plan verder in werking te zetten.

Het levert de nodige geestige situaties op. Niet alleen door de rechtstreekse grappen – het intellectuele randje waarmee ‘Maggie’s Plan’ te koop loopt, wordt even vaak weer bespot -, maar vooral door de achterliggende ironie. De hindernissen waar Maggie tegenaan loopt zijn uit het leven gegrepen. Precies daarin schuilt de kracht van de opening. Wij toeschouwers wensen haar het beste, maar als het niet gaat zoals het zou moeten gaan, verzuchten wij glimlachend met haar mee. Het leven laat zich niet voorspellen. En zo gaat dat.

Maar dan ontmoet Maggie haar nieuwe, getrouwde collega John (Ethan Hawke). Het leven laat zich hier weer van zijn onberekenbare kant zien. Het stel raakt tegen wil en dank verliefd. John verlaat zijn vrouw Georgette (Julianne Moore) en twee kinderen, gaat samenwonen met Maggie en schenkt haar dan toch een geheel biologisch tot stand gekomen kind. Ze zijn gelukkig. Totdat, daar is hij weer, het leven andermaal zijn gezicht laat zien. Een toekomst samen? Dat kan natuurlijk niet. Net als in haar voorgaande relaties neemt de sleur na verloop van tijd de overhand. Eenzelfde sleur die de film zelf op dat moment ook heeft overgenomen.

Het aangeboren talent van de mens om er een zootje van te maken, krijgt in ‘Maggie’s Plan’ een repetitieve uitwerking. Dat het leven loopt zoals het loopt, zonder menselijke inmenging, is dan wel heel oppervlakkig gedacht. Personages doen in ‘Maggie’s Plan’ wat er van hun verlangd wordt. Dat is onder de streep een weinig boeiende en vooral afstandelijke aanpak.

Wouter Los

Bioscooprelease: 9 juni 2016
DVD-release: 4 oktober 2016