Magic Man (2009)

Regie: Roscoe Lever | 90 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Billy Zane, Alexander Nevsky, Estelle Raskin, Ling Bai, Robert Davi, Christina Vidal, Andrew Divoff, Sarah Jayne Jensen, Richard Tyson, E.J. Callahan, Danielle Langlois, Brandon Molale, Veronica Powers, Bob Rumnock, Surawit Sae Kang, Elena Sahagun

Magie mag dan al tijden populair zijn in de hedendaagse cinema, films over illusionisten verschijnen niet al te vaak. In 2006 kwam er een opleving: het succes van ‘The Illusionist’ met Edward Norton werd al snel gevolgd door het nog grotere succes van Christopher Nolans ‘The Prestige’. En zoals altijd als een filmmaker een succesvolle formule heeft gevonden, volgen er meerdere producties die niet eens in de schaduw mogen staan van de eerdergenoemde successen.

‘Magic Man’ is zo’n goedkope B-productie die in de schaduw van de schaduw staat. Tatiana Pavlova (Estelle Raskin) brengt met haar twee vriendinnen Vera Andrews en Elena Brown een bezoek aan Las Vegas. De reden hiervoor is dat Tatiana’s moeder ooit verongelukte als assistente van een illusionist tijdens een act. Tatiana heeft een geheimzinnig briefje gekregen waar opstaat dat er in Las Vegas meer informatie over dit tragische ongeval is te vinden. Ze neemt haar vriendinnen mee naar een show van de bekende illusionist Krell Darius. Het gezellige uitstapje verandert binnen de kortste keren echter in een dramatische slachting. Tatiana’s vriendinnen worden in stukken teruggevonden: ze zijn op zeer theatrale wijze om het leven gebracht. Krell Darius en zijn vroegere rivaal Treadwell lijken iets met de zaak te maken te hebben. Zowel de detectives Orloff (Alexander Nevsky, tevens producent van de film) en Simpson (Robert Davi) als Tatiana gaan op onderzoek uit…

De film die werd geregisseerd door de debuterende Roscoe Lever weet op geen enkel moment de interesse van de kijker te wekken. Het is vooral treurig om zowel Billy Zane (de geweldige schurk uit ‘Titanic’) als Bai Ling (vooral bekend vanwege haal rol in de cultklassieker ‘The Crow’) in een dergelijke productie te zien. Een ode aan de afglijdende carrières is het zeker niet, meer een duister pad zonder einde.  Naast barslechte acteerprestaties is ook het camerawerk is van een zeer dubieus niveau. Een compleet mysterie is de keuze voor de scène van een bewegende lift, het lijkt nog het meest op een poging om enige spanning aan het verhaal toe te voegen, maar hierin slaagt Roscoe Lever absoluut niet. ‘Magic Man’ moet maar snel onderdeel uitmaken van een verdwijnact die op dusdanige wijze mislukt dat de film ook echt voorgoed is verdwenen.

Meinte van Egmond