Magic Mike (2012)

Regie: Steven Soderbergh | 109 minuten | komedie, drama | Acteurs: Matthew McConaughey, Channing Tatum, Olivia Munn, Alex Pettyfer, James Martin Kelly, Cody Horn, Reid Carolin, Avery Camp, George A. Sack Jr., Micaela Johnson, Denise Vasi, Camryn Grimes, Kate Easton, Asher Wallis, Joe Manganiello, Matt Bomer, Adam Rodriguez, Kevin Nash, Gabriel Iglesias, Alison Faulk

Hij is geen goochelaar, hij is geen tovenaar. Nee, Magic Mike is een heuse stripper, tot leven gewekt door regisseur Steven Soderbergh (de ‘Ocean’s’ trilogie, ‘Traffic’) en vertolkt door Channing Tatum. Deze laatste heeft uit eigen ervaringen geput voor zijn rol, aangezien hij vanaf zijn achttiende een tijd lang stripper is geweest. Tatum verovert al jaren de harten van jonge meisjes en is dan ook vooral bekend van romantische komedies zoals ‘She’s the Man’ en ‘Step Up’. ‘Magic Mike’ lijkt ook weer in dit straatje te passen, maar blijkt uiteindelijk minder cliché dan men zou verwachten. Deze komedie met een semi-origineel onderwerp is vermakelijk en luchtig, maar raakt ergens ook een diepere snaar.

Centraal in ‘Magic Mike’ staat dus Mike, een dertigjarige playboy die ’s avonds het podium onveilig maakt in club Xquisite, gerund door baas Dallas (Matthew McConaughey). Hier is de stripper de ster van de show; hij heeft geld, vrouwen en plezier. Dan ontmoet Mike Adam ‘The Kid’ (Alex Pettyfer), een jonge knaap die alles op alles wil zetten om ook in het spannende nachtleven betrokken te raken. Mike ziet iets in hem en besluit een mentor voor de jongen te worden. Samen lukt het ze een plek op het podium in Xquisite te regelen voor ‘The Kid’, waar deze op en top van geniet. Adams zus Brooke (Cody Horn) vindt het hele gebeuren echter maar dubieus. Zij is de enige vrouw in Mikes leven die voorbij zijn imago kijkt en zich afvraagt wie hij écht is en wat hij écht met zijn leven wil. Er heerst een enorme aantrekkingskracht tussen de twee…

Het onderwerp van het verhaal is opvallend: striptease als professie komt sowieso al niet vaak aan bod in films, maar als dit gebeurt is het meestal in een vrouwelijke context (bijvoorbeeld ‘Striptease’). Het feit dat Mike en zijn collega’s als mannelijke strippers de rode draad van het scenario vormen is dus al enigszins onconventioneel. Afgezien daarvan lijkt de plot een voorspelbare wending te krijgen; de stoute kwajongen wordt verliefd en komt tot inkeer, waarna hij een lang, rustig en verliefd leven zal lijden. Dit valt uiteindelijk erg mee, de makers weten zoetsappigheid te vermijden. De romance is verweven door het hele verhaal maar neemt geen centraal punt in, op de voorgrond blijft het strippersleven. In plaats van alleen een flauwe ‘crush’ te zijn, gaat de opbloeiende relatie tussen Mike en Brooke eerder over een volwassen man die niet weet wat hij met zijn leven aan moet en genegenheid zoekt bij iemand die hem kan helpen. Verder dreigt een sterk moraliserende boodschap op te komen wanneer het wilde nachtleven de jongens de kop lijkt te kosten, maar ook dit gebeurt alleen in beperkte mate. ‘Magic Mike’ weet meerdere valkuilen dus netjes te vermijden.

De film combineert het beste van twee werelden: het Amerikaanse nachtleven vol glamour, en een nuchtere kijk op het leven. De stijl is sexy en uitdagend – iets dat vanaf de eerste scènes al duidelijk wordt, wanneer de kijker bij het zien van een kudde halfnaakte mannen meteen in het diepe gegooid wordt. Tevens wordt het intensieve drugsgebruik van de nachtbrakers beeldend weergegeven met wazige ‘point of view shots’, bezwete voorhoofden en zwoele achtergrondkleuren. Daarentegen is het acteerwerk juist heerlijk gewoon en ‘down to earth’. Gesprekken tussen broer Adam en zus Brooke komen erg intiem, oprecht en eerlijk over. De personages maken aandoenlijke menselijke foutjes, zo begint de verdwaasde Mike te stotteren wanneer Brooke hem confronteert met zijn levensstijl.

De ogenschijnlijk voorspelbare plot van ‘Magic Mike’ is dus zowaar verrassend en prikkelend. Behalve het semi-originele onderwerp is de uitwerking op zo’n manier gedaan dat het verhaal een diepere dimensie krijgt, zonder zijn luchtigheid te verliezen. Soderbergh weet een magische wereld te creëren om bij weg te dromen, maar zorgt toch voor een menselijk geheel. Een heerlijk verfrissend zomeravontuur.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 12 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 29 november 2012