Magic Moments (1989)

Regie: Lawrence Gordon Clark | 99 minuten | drama | Acteurs: Jenny Seagrove, John Shea, Paul Freeman, John Abbott, Shirley Cassedy, Tony Caunter, Charles Collingwood, Sam Douglas, Leroy Golding, Stephen Hoye, Eriq La Salle, Neville Phillips, Laura Sadler, Alison Sterling, Debora Weston

Nora Roberts is een gevierd romanschrijfster waarvan inmiddels redelijk veel televisiefilms zijn verschenen die haar boeken als basis hebben. Na de dvd release van recentere verfilmingen als ‘Northern Lights’ en ‘Midnight Bayou’, is het nu de beurt aan de oudste, ‘Magic Moments’ uit 1989.

De Engelse Melanie James (Jenny Seagrove) werkt voor het productiebedrijf van haar goede vriend én baas Brian Swann. Tot nu toe heeft ze van Brian (Paul Freeman)  nog geen kans gekregen om zelf een televisieshow te produceren. Wanneer Melanie samen met haar baas een optreden van de illusionist Troy Gardner (John Shea) bijwoont, vat ze het idee op om hem te strikken voor een televisieshow. Brian ziet niets in haar idee, de illusionist heeft immers eerdere pogingen resoluut afgewezen.

Ondanks Brians verzet reist Melanie toch af naar het landhuis van Troy Gardner. Bij aankomst wordt ze al verrast door mysterieuze voorvallen. Eenmaal binnen moet Melanie even een poosje wachten en gebruikt ze deze tijd om een kamer vol met rekwisieten nader te onderzoeken. Daar treft Troy de zakenvrouw en hij laat merken dat ze een flinke indruk op hem heeft gemaakt. Melanie weet niet goed raad met zijn avances. Hoewel ze zich eerst verzet, weet de illusionist toch een weg te vinden naar haar hart. Dit tot grote ergernis van Brian, hij ziet de charmante entertainer het liefst nog vandaag dan morgen uit Melanies leven verdwijnen…

Het gezicht van John Shea is markant en zal bij de meesten niet onbekend zijn. De Amerikaan heeft vooral furore gemaakt in de jaren negentig als Lex Luthor in de televisieserie “Lois & Clark: The New Adventures of Superman”. Maar fans van de serie “Gossip Girl” zullen hem kennen door zijn vertolking van Harald Waldorff. In ‘Magic Moments’ zie je dat Shea zijn looks flink in de strijd gooit. Zo komt hij als Troy flink bezweet terug van een hardlooprondje op zijn landgoed. Ook al stelt de rol van de illusionist minder voor in vergelijking met Shea’s latere werk, blijkt hij in ‘Magic Moments’ al over een sterke mimiek te beschikken. Met het mysterieuze element van het personage weet de Amerikaan wel raad. Met zijn ogen en intrigerende grijns brengt Shea dit naar voren. Die mimiek is jaren later ook goed van pas gekomen bij zijn rol als de gemene Lex Luthor.

Actrice Jenny Seagrove (‘The Woman in White’) verbleekt wat naast collega Shea als de integere Melanie. Seagrove weet goed de ingehouden persoonlijkheid van Melanie te verbeelden en hoe zeer ze de mening van Brian in ogenschouw neemt. Maar de actrice slaagt er niet in om Melanies liefde voor Troy echt te laten ontvlammen. Het personage wordt iets losser, maar de uitingen blijven toch mat. Shea compenseert hierin veel met Troys uitspattingen. Zo is het moment dat Troy zijn vrouwelijke gast ontvangt in de hotelkamer mooi gespeeld. Maar ook wanneer hij een flinke kater heeft en assistent Lee hem moet helpen ontnuchteren.

Via getergde gezichtsuitdrukkingen en sterke lichaamstaal toont Paul Freeman als Brian Swann duidelijk hoe het karakter denkt over alle ontwikkelingen. De rol is klein, maar Freeman weet  de juiste toon te zetten zonder al te veel woorden te gebruiken. ‘Magic Moments’ is in alles vergelijkbaar met een roman uit de bekende Bouquet Reeks. Geen verassing dat uitgever Harlequin deze film gretig heeft gesponsord. ‘Magic Moments’ kabbelt op sommige momenten té lang door. Zoals wanneer Troy in Barcelona is en je veel van de omgeving meekrijgt. De jaren tachtig muziek maakt het wachten echter iets draaglijker.

‘Magic Moments’ bevat alle elementen die Nora Roberts veel toepast bij haar boeken. Ook hier handelt het zich over een vrouw die moeite heeft zich open te stellen voor een man en er een obstakel is voor de ontluikende liefde. ‘Magic Moments’ is niet de sterkste verfilming uit de Roberts stal. Het grootste manco vormt het feit dat Seagrove en Shea de liefde tussen de twee karakters niet bruisend genoeg op het scherm weten te brengen. De film blijft redelijk staande doordat ‘Magic Moments’ de spanning erin weet te houden en op het einde nog een climax serveert. Maar de magie van de liefde valt nu eenmaal niet makkelijk te veinzen…

Ans Wijngaarden