Magnifico (2003)

Regie: Maryo J. De los Reyes | 120 minuten | drama, familie | Acteurs: Jiro Manio, Lorna Tolentino, Albert Martinez, Tonton Gutierrez, Gloria Romero, Celia Rodriguez, Amy Austria, Danilo Barrios, Mark Gil, Cherry Pie Picache, Girlie Sevilla, Alison VII, Jon Romano, Susan Africa, Isabella De Leon, Dindin Llarena, Joseph Robles Magnifico

Magnifico (Jiro Manio) is een jongen met een groot hart. Met eindeloos geduld blijft hij zijn familie en vrienden helpen met hun problemen. Aangezien de hele film een opstapeling is van ellende heeft hij het zeer druk. Oma ligt doodziek op bed en gilt het uit van de pijn, zijn zusje Helen kan niet zelf eten of naar de w.c gaan, zijn ouders zijn chronisch overspannen en zijn oudere broer is een niksnut. Net als een soort Filippijnse Amélie Poulain doet hij alles om een glimlach op een gezicht te toveren.

Zijn oma ligt op haar sterfbed. De ouders van Magnifico maken zich zorgen, want het is duur om te sterven. Een kist, de ceremonie en een grafplaats kosten geld. En geld is net datgene waar het gezin weinig van heeft. Daarom timmert onze held een kist in elkaar, waar zijn oma in begraven kan worden. Met evenveel liefde verzorgt hij zijn zieke zus Helen. Zij wordt op een indrukwekkende manier gespeeld door Isabella de Leon, een jonge actrice die vaker figureert in Filippijnse tv-series. Helen wordt gepest in het dorp en haar ouders weten niet wat ze aanmoeten met hun gehandicapte dochter. Om haar toch voor een dag gelukkig te maken, mag zij op zijn rug mee naar de kermis. Teder neemt hij haar mee op de draaimolen en verwent haar met snoep en een ballon. In elke scène zien we Magnifico zijn best doen om een ander te helpen.

Ondanks de lieve acties van Magnifico blijft de film hartverscheurend treurig. Alle mensen die aan bod komen hebben hun eigen verdriet te verwerken. Iedereen voelt zich op de een of andere manier alleen. De acteurs vangen zonder veel woorden het gevoel van hopeloosheid. De tranen die er geveld worden (en dat zijn er veel), voelen echt aan. Voor een moment kan Magnifico hun dag oplichten met zijn warmte en kinderlijke wijsheid. Ondanks deze lichtpunten blijft de film weemoedig. Als je van ‘About Schmidt’ en ‘The Weather Man’ hield, is ‘Magnifico’ een aanrader. Als je van feel good movies houdt, is het beter om Adam Sandler uit de kast te halen.

Redactie Cinemagazine