Make Your Move (2013)

Regie: Duane Adler | 106 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Will Yun Lee, Izabella Miko, Derek Hough, Rick Gonzalez, Michael Mando, Wesley Jonathan, Jefferson Brown, Dan Lauria, Rich Ting, Allison Holker, Natalie Krill, Miki Ishikawa, BoA, Kolton Stewart, Jessica Vandenberg, Tommy Chang, Yulia Lukin, Tiffany Daniels, Teya Wild

‘Save the Last Dance’, ‘Step Up’, ‘Make It Happen’, het is slechts een greep uit de films waarvoor Duane Adler het scenario schreef. Het door hem aan het papier toevertrouwde verhaal van ‘Make Your Move’ ging hem zo na aan het hart dat de producer/schrijver de regie niet uit handen wilde geven. Hij wilde zelf zoveel mogelijk controle over het project houden. Een belangrijk onderdeel daarvan was dat de karakters en de ontwikkeling daarvan niet ondergeschikt mochten zijn aan de dansscènes: Adler wilde allereerst een multicultureel verhaal vertellen waarin romantiek en liefde met een Romeo & Juliet-sausje de katalysator vormt. Dat er tapdans en taiko drums samengebracht worden, is bijzaak. Dat maakt ‘Make Your Move’ overigens niet minder aan te raden voor liefhebbers van het genre.

Hoofdpersoon van ‘Make Your Move’ is de in New Orleans wonende Donny (meervoudig Dancing with the Stars-winnaar Derek Hough, en broer van de in de filmwereld veel bekendere Julianne Hough). Twintiger Donny heeft net zijn tijd achter de tralies volbracht en is naarstig op zoek naar een nieuwe uitdaging. Zijn stiefbroer Nick (Wesley Jonathan) leidt een underground dansclub in New York, ruim tweeduizend kilometer verderop, en Donny is – ondanks dat hij van de reclassering Louisiana niet mag verlaten – vastbesloten om het daar te gaan maken als danser. Als hij in de club de in Zuid-Korea geboren maar in Japan opgegroeide taikodrummer Aya (popsterretje BoA) ontmoet, is hij op slag verliefd. Jammer genoeg voor Donny heeft Aya een broer, Kaz (Will Yun Lee), met wie Donny’s broer Nick op zakelijk gebied flink in de clinch ligt. Daarnaast is Aya’s verblijfsvergunning over drie weken verlopen en heeft ze dringend een contract nodig. Obstakels genoeg dus, alvorens de twee tortelduifjes hun relatiestatus op Facebook aan kunnen passen.

Met ‘Make Your Move’ maakt Adler zijn belofte aan zichzelf in ieder geval waar: de personages krijgen veel tijd om ontwikkeling door te maken. Het verhaal – met de rivaliserende nachtclubs als spannend element – is best aardig geschreven. Al blijft het natuurlijk onmogelijk om in dit genre – waarin het publiek gewoon een happy end verwacht – iets onvoorspelbaars neer te zetten. Liefde, muziek en dans vormen de oplossing voor alle problemen, dat weten kenners inmiddels.

Jammer genoeg zijn de weinige dansscènes die er zijn, niet zo heel spectaculair. Toegegeven: het is interessant om iets meer te zien van taiko drum, maar de scènes halen het in de verste verte niet bij de optredens van inspiratiebron Cobu. Slechts wanneer BoA en Derek Hough samen het scherm delen, of in de fragmenten waarin de twee afzonderlijk woede of frustratie van zich af moeten dansen, komt er iets van de passie over op de kijker. Andere dansscènes worden vaak abrupt afgebroken en maken geen indruk. Toch is dat te verkiezen boven dansfilms die alleen maar van solo-optreden naar battle springen, zonder dat de kijker maar een greintje compassie op kan brengen voor de held(en) van de film. Als je het niet erg vindt om een ietwat ongeloofwaardig en al-veel-vaker-verfilmd verhaal te zien en de matige acteerprestaties van de cast op de koop toe neemt, kun je ‘Make Your Move’ gerust een kijkbeurt gunnen.

Bioscooprelease: 25 juli 2013
DVD- en blu-ray-release: 21 januari 2014