Man-Thing (2005)

Regie: Brett Leonard | 95 minuten | actie, horror | Acteurs: Matthew Le Nevez, Rachael Taylor, Jack Thompson, Rawiri Paratene, Alex O’Loughlin, Steve Bastoni, Robert Mammone, Patrick Thompson, William Zappa, John Batchelor, Ian Bliss, Brett Leonard, Imogen Bailey, James Coyne, Cheryl Craig

‘Man-Thing’ is een monster dat begin jaren zeventig werd bedacht door stripschrijvers Roy Thomas en Gerry Conway. Hun strip werd uitgegeven onder de vlag van de welbekende Marvel Comics. ‘Man-Thing’ leeft in de moerassen van Florida, bij het reservaat van de Seminole indianen. Het is een tamelijk wezenloos monster, dat nog het meest lijkt op een tot leven gekomen, verrotte boom, met enigszins menselijke trekken. In de strip heeft ‘Man-Thing’ allerlei bovennatuurlijke krachten, maar in de film blijven deze krachten beperkt. Hij zaait dood en verderf onder degenen die het moeras waarin hij leeft bedreigen.

Voor de verfilming van ‘Man-Thing’ werd slechts een beperkt budget beschikbaar gesteld, dus verwacht niet de ‘state-of-the-art’ special effects die te zien waren in andere verfilmingen van Marvel Comics, zoals ‘X-men’ of ‘Spider-Man’. Deze film moet het doen met goedkopere effecten, maar het eindresultaat is zeker niet slecht. Regisseur Brett Leonard maakte zelf deel uit van het special effects-team dat verantwoordelijk was voor ‘The Matrix’, en hij weet met weinig middelen toch het gewenste effect te bereiken. Behalve vanwege zijn werk voor ‘The Matrix’ is Leonard vooral bekend als regisseur van ‘The Lawnmower Man’ (1992). Deze film, een verfilming van het gelijknamige boek van Stephen King, werd destijds geroemd om de special effects die waren gemaakt met behulp van computers, wat toen nog vrij baanbrekend was.

De cast van ‘Man-Thing’ bestaat uit relatief onbekende acteurs. Hoofdrolspelers Matthew Le Nevez (Kyle Williams) en Rachael Taylor (Teri Elizabeth Richards) bezitten beiden de Australische nationaliteit, al is dat aan hun dik aangezette zuidelijk Amerikaanse accent in deze film niet te merken. Zowel Le Nevez als Taylor zijn zeker geen onverdienstelijke acteurs, waarbij de sympathiek ogende Le Nevez er vooral uitspringt. Hij speelt een prima rol als de sheriff die zich laat overplaatsen naar het boerengat Bywater, en daarmee letterlijk een sprong in het duister waagt. Regisseur Brett Leonard waagt zichzelf overigens ook nog aan een klein rolletje.

Gezegd moet worden dat ‘Man-Thing’ het vooral moet hebben van het sfeertje van geheimzinnigheid dat vanaf het begin sterk aanwezig is. De raadselachtigheid die het monster in het moeras omgeeft zorgt voor het grootste deel van de spanningsopbouw. De gruwelijke moorden zijn natuurlijk ook angstaanjagend, maar niet zo eng als het verschijnsel dat ervoor verantwoordelijk is. Als ‘Man-Thing’ uiteindelijk tevoorschijn komt, is de spanning vrijwel direct verdwenen. Gelukkig is dit moment pas helemaal aan het eind van de film. Tot die tijd is ‘Man-Thing’ een spannende en amusante film.

‘Man-Thing’ is een film zonder pretenties, zonder dure effecten en zonder bekende namen om het publiek aan te trekken. In zijn genre is het een goede film, en voor de liefhebbers is hij zeker de moeite van het bekijken waard.

Saskia Blokker