Manhattan Nocturne (2016)

Regie: Brian DeCubellis | 113 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Adrien Brody, Yvonne Strahovski, Jennifer Beals, Campbell Scott, Steven Berkoff, Linda Lavin, Kevin Breznahan, Amelie McKendry, Will Beinbrink, Madison Elizabeth Lagares, Maria-Christina Oliveras, Freia M. Titland, George Pogatsia, Thomas Bair

Als er zoiets bestaat als een Oscar-vloek, dan is Adrien Brody een van de voornaamste slachtoffers. De geboren New Yorker won voor zijn indrukwekkende rol als Wladislaw Szpilman in ‘The Pianist’ (2002) de Academy Award voor beste acteur in een hoofdrol; met zijn 29 jaar was Brody de jongste acteur die deze eer ten deel viel – en dat is hij tot op de dag van vandaag nog steeds. Critici voorspelden voor hem een grootse carrière in Hollywood, maar die bleef uit. Brody maakte genoeg films, waarvan een aantal ook redelijk ontvangen werd (‘King Kong’ uit 2005 was zowel bij de pers als bij het publiek een succes). Natuurlijk, er zijn genoeg films waar hij in verscheen die de moeite waard zijn (Woody Allens ‘Midnight in Paris’ (2011) en al zijn samenwerkingen met Wes Anderson), maar Brody speelde slechts bijrollen in die films. Als grote publiekstrekker blijkt hij toch niet geschikt. Veel films met Brody in de hoofdrol verschijnen niet eens meer in de bioscopen, maar belanden linea recta op dvd en blu-ray. En dat is doodzonde, want Brody verdient beter dan dat. Had hij dan ook maar een neus voor de juiste rollen…

‘Manhattan Nocturne’ (2016) is weer zo’n miskleun. Brody kan daar niks aan doen; hij laat hier misschien wel zijn beste werk in jaren zien. Nee, het is het script dat steeds ongeloofwaardiger wordt naarmate het einde nadert. Deze neo-noir is gebaseerd op de gelijknamige misdaadroman die Colin Harrison twintig jaar geleden schreef en dat door The New York Times op een lijst met ‘Notable Books of 1996′ werd gezet. Adrien Brody speelt Porter Wren, een populaire verslaggever van een op sensatie beluste New Yorkse tabloid, die enige roem heeft vergaard door met zijn schrijfsels bij te dragen aan het oplossen van een cold case. Dat hij nog altijd wordt herkend en nagestaard op straat, is al een teken aan de wand dat we de geloofwaardigheid van deze film met een flinke korrel zout moeten nemen. Peter is een familieman, gelukkig getrouwd met een succesvolle arts (Jennifer Beals) met wie hij twee kinderen heeft. Toch gaat hij op een avond mee naar huis met een knappe blondine (Yvonne Strahovski), die zijn hulp nodig heeft. Deze Caroline Crowley is sinds kort weduwe; haar echtgenoot, filmmaker Simon Crowley (Campbell Scott) werd op gruwelijke wijze omgebracht. Caroline wil dat Peter uitzoekt wat er is gebeurd, waarom Simon dood moest en wie erachter zit. Hij ontdekt al snel dat Simon er nogal opmerkelijke hobby’s op na hield. Zo gebruikte hij zijn vrouw vaak als proefkonijn in de meest bizarre situaties en filmde hij haar reactie. Maar ook van Mr. Hobbs (Steven Berkoff), de mediatycoon die sinds kort eigenaar is van de krant waar Peter voor schrijft, werd door Simon op beeld gevangen, in een situatie die hij liever voor zichzelf houdt. Het duurt niet lang of Peter en zijn gezin worden in het smerige spelletje van chantage en seksuele obsessie meegesleurd.

Met je verstand op nul lukt het best om ‘Manhattan Nocturne’ door te komen. Zeker omdat de film visueel best te pruimen is. Ga je er echter goed voor zitten, dan ontdek je al gauw wat voor een ongeïnspireerde poging dit is om een klassieke film noir te maken. Peter Wren is wellicht een tikkeltje te braaf om als noir-held te kunnen worden bestempeld, maar verder kun je het lijstje afgaan: verleidelijke femme fatale (check), de gruizige voice-over (check), de donkere, wazige shots (check), de foute echtgenoot (check) en de verwerpelijke moraal van vrijwel alle personages (check). De verwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en zijn redelijk onvoorspelbaar, wat doorgaans iets positiefs is. In het geval van ‘Manhattan Nocturne’ is die onvoorspelbaarheid echter te danken aan zulke bizarre en ongeloofwaardige wendingen, dat je er als kijker weinig meer mee kunt. Regisseur en scenarioschrijver Brian DeCubellis heeft verzuimd de sappige, rijke details uit Harrisons boek naar het witte doek te vertalen, waardoor de smaak er een beetje uit is. Dat Brody en ook de andere acteurs hier zeker niet onaardig voor de dag komen, maar ook te maken hebben met het zouteloze en onvoorstelbare script, maakt het des te frustrerender voor de kijker.

‘Manhattan Nocturne’ is vanaf donderdag 25 augustus 2016 beschikbaar op VOD.