Mannenharten (2013)

Regie: Mark de Cloe | 100 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Barry Atsma, Daan Schuurmans, Jeroen Spitzenberger, Teun Kuilboer, Jon van Eerd, Georgina Verbaan, Fabian Jansen, Katja Herbers, Liliana de Vries, Hadewych Minis, Kim Feenstra, Ton Kas, Sanne Vogel

In romkom ‘Mannenharten’ van Mark de Cloe krijgen we niet te maken met vrouwen die twijfelen over hun liefdesleven, maar met zes mannen die worstelen met zichzelf en hun problemen in de liefde. Uiteenlopende problemen zijn het wel, maar er is één ding dat alle mannen met elkaar gemeen hebben: de sportschool. Hier proberen ze hun gedachten op een rijtje te zetten of zich even los te maken van de dagelijkse sleur.

Met de grote hoeveelheid protagonisten had Mark de Cloe geen andere keus dan een hoop beroemdheden bij elkaar te rapen. Hoewel dit is gebeurd, krijgt toch geen van de acteurs de mogelijkheid om de persoonlijkheid van hun karakters volledig uit te diepen als er steeds van het ene naar het andere personage wordt gesprongen. Ondanks de beperking wat betreft psychologische uitdieping, proberen alle acteurs toch het beste uit hun rol te halen.

Jeroen Spitzenberger speelt de besluiteloze chaoot Wouter die door in een hertenpak door Amsterdam fietst om geld te verdienen voor hem en zijn zwangere vrouw Nicole (Katja Herbers). Vrouwenverslinder Daan (Barry Atsma) kan alle vrouwen krijgen die hij maar wil, maar is al in tijden niet meer echt verliefd geweest. Tim (Daan Schuurmans) staat op het punt om te gaan trouwen met zijn schoolvriendinnetje Laura (Hadewych Minis), maar begint op het laatste moment ineens te twijfelen. Frank (Teun Kuilboer) heeft het hopeloos verpest bij zijn ex Susanne (Georgina Verbaan), maar wil niets liever dan haar terug. Zij valt echter voor de preutse, stuntelige Niels (Fabian Jansen).

Ondanks dat ‘Mannenharten’ een opeenhoping van verhaallijnen is, wordt het geen moment te ingewikkeld. Eerder het omgekeerde: het is plezierig om naar te kijken, maar biedt weinig stof tot nadenken. We kunnen hier Mark de Cloe niet helemaal zelf de schuld van geven, want de film is een remake van het Duitse ‘Männerherzen’ van Simon Verhoeven.

Hoewel het thema minder voor de hand liggend is dan in de gemiddelde romantische komedie, levert Mark de Cloe met deze film toch geen unieke prestatie. ‘Mannenharten’ is geen moment echt saai, maar zal waarschijnlijk ook geen enorme indruk achterlaten. Behalve als het je lukt om op korte tijd met al deze personages te sympathiseren, maar dit lijkt door de snelle overschakelingen haast onmogelijk.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 28 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 19 maart 2014