Mans genoeg (2004)

Regie : Sonia Herman Dolz | 59 minuten | documentaire | Met: Frédérique Spigt, Huub van der Lubbe, Sarah Bettens, Barry Hay, Katja Schuurman, Bennie Jolink, Liesbeth List, Tessa Boomkamp, Tim Akkerman, Jan van der Meij, Daniël Lohues, Ivo Severijns

Als Herman Brood een vrouw zou zijn, zou hij Frédérique Spigt heten. Laat de in 2001 overleden zanger nu Fré’s grote idool zijn. Haar duet met Brood die op band te horen is vormt de emotionele climax waar naar toe gewerkt wordt in de documentaire ‘Mans genoeg’. Sonia Herman Dolz volgt de zangeres, die ooit ‘de mooiste strot van Nederland’ genoemd werd, in haar queeste in veertien dagen tijd zeventien duetten op te nemen met artiesten die zij daarvoor uitgenodigd heeft. Artiesten die, naar Spigts mening, “symphatieke mensen zijn, van wie je gelooft wat ze zingen.” Aftrap wordt gegeven door Huub van der Lubbe, tegen wie Spigt vertrouwt dat eigenlijk alles wat leuk is gevaarlijk of ongezond is (seks, teveel eten, drinken en roken). Gelukkig voor Spigt is muziek nog wel geoorloofd.

Het is niet noodzakelijk om van haar herkenbare stemgeluid te houden om ‘Mans genoeg’ uit te zitten, er komen een keur aan Nederlandse artiesten voorbij, zo ongeveer voor elk wat wils. Niet elk duet komt goed uit de verf en de chemie ontbreekt hier en daar tussen de artiesten, maar dat is ook logisch, er kan immers niet bij iedereen een klik zijn. Zo is Fré’s zangpartij in het nummer van Sarah Bettens (ex K’s Choice) eigenlijk overbodig en valt de combinatie met Barry Hay ook tegen. Wellicht komt dat omdat “Je eigen persoonlijke Jezus” een cover is van een Depeche Mode single en hadden de twee beter kunnen werken aan een eigen nummer, waarbij hun eigen stijl meer naar voren zou komen. Met sommige artiesten heeft ze overduidelijk veel lol, zoals met Tim Akkerman van Di-Rect en Bennie Jolink van Normaal. Bij Katja Schuurman staat de onzekerheid van het gezicht af te lezen wanneer ze wacht op haar cue om te zingen, en dat voelt Fré uitstekend aan. Katja blijkt haar zangpartij liever over te doen omdat ze er niet tevreden over is, terwijl Fré er juist van onder de indruk is. Leuk om te zien. Het album “Mans genoeg” wordt een mix van Engelse en Nederlandse nummers, met verschillende stijlen, van blues tot rock en ook jazzy invloeden zijn waarneembaar.

De in zwart-wit geschoten beelden in de huiskamerachtige sfeer (zowel Fré als haar collega’s zitten meestal te zingen) worden af en toe afgewisseld met scènes van Fré in bad (!), in haar grote Amerikaanse auto met hond naast zich of aan de grote ronde tafel waar uit een enorme pan spaghetti wordt opgediend. Er heerst een gezellige, ontspannen sfeer en het is aardig om te zien hoe het album tot stand is gekomen. Veel langer had de film echter niet moeten duren, want meer dan een extraatje bij de cd is het eigenlijk niet (hoewel de dvd alleen los verkrijgbaar is). Aardig om eens gezien te hebben, maar geen must-see voor niet-fans van Fré.