Marauders (2016)

Regie: Steven C. Miller | 104 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Bruce Willis, Christopher Meloni, Dave Bautista, Adrian Grenier, Johnathon Schaech, Lydia Hull, Tyler Jon Olson, Christopher Rob Bowen, Richie Chance, Chris Hill, Danny A. Abeckaser, Texas Battle, Tara Holt, Alyshia Ochse, Carolyn Alise, Ryan O’Nan, David Gordon, Rico Simonini, Michael Urriquia, Torrie Wilson, Shea Buckner, Kristen Rae Myers

De ene bankoverval is de andere niet. Dat blijkt maar weer uit de Amerikaanse politiethriller ‘Marauders’. Daarin wordt op een dag de Hubert Bank in Cincinnati overvallen. De manager wordt uit zijn verschoning geschoten en de gemaskerde overvallers gebruiken een handige app om bevelen uit te delen. Na die eerste overval volgen er meerdere en worden er tegelijk nog wat schijnbaar onschuldige burgers vermoord. Wat is er in hemelsnaam aan de hand in Cincinnati?

We zouden het eerlijk gezegd niet weten, want het verhaal is dermate ingewikkeld dat we de details alweer zijn vergeten. Het heeft iets te maken met een vroegere gebeurtenis waarbij de bankdirecteur en zijn jongere broer betrokken waren. Iets met een op hol geslagen Amerikaanse militie en een ontspoorde luitenant. Maar vanaf daar laat ons geheugen het verder in de steek.

‘Marauders’ zou het beter hebben gedaan als korte politieserie, want voor een film gebeurt er te veel in te weinig tijd. Ook zijn er te veel personages (FBI, lokale politie, lokale boeven, bankdirectie, militie, en nog veel meer), zodat je de helft van de personages al niet meer herkent als ze voor een tweede keer opduiken. Het volgepropte verhaal zorgt er wel voor dat je geen tijd hebt om de enorme gaten in de plot te ontdekken. Dat komt pas later.

Verder is het wisselvalligheid troef bij ‘Marauders’. Sommige acteurs doen het prima, andere niet zo. Zo moeten we bij Adrian Grenier altijd weer denken aan Vince uit ‘Entourage’ en beperkt Bruce Willis zich tot het interessant toeknijpen van zijn ogen. De toon van de film is inconsistent. Soms is het een sophisticated thriller, bijna een film noir, soms is het een lompe geweldfilm, met een voorkeur voor slachtoffers die stikken in hun eigen bloed. Die wisselvalligheid geldt zelfs voor de locatie. Verfrissend dat een thriller zich een keer afspeelt in Cincinnati, maar zou het daar werkelijk iedere dag regenen alsof het laatste oordeel is aangebroken?

Dit alles maakt ‘Marauders’ nog geen straf om te bekijken, maar je bent hem ook weer zo vergeten. Net goed genoeg voor een regenachtige dag in Cincinnati, of waar dan ook.

Bioscooprelease: 14 juli 2016
VOD-release: 18 november 2016