Marilyn Hotchkiss’ Ballroom Dancing and Charm School (2005)

Regie: Randall Miller | 103 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Robert Carlyle, Marisa Tomei, John Goodman, Mary Steenburgen, Donnie Wahlberg, Sonia Braga, Danny DeVito, Sean Astin, David Paymer, Camryn Manheim, Adam Arkin, Sonia Braga, Elden Henson, Ernie Hudson, Miguel Sandoval, Ian Abercrombie, Dawn Balkin, Buff Borin, Michael Bower, Liz Burnette, Greg Collins, Chance Michael Corbitt, Destiny Edmond, Lori Harmon, Hal B. Klein, Nadia Lewis, Kate Mulligan, David St. James, Rachel Winfree

In 1990 maakte regisseur Randall Miller een korte film over twee jongens die door hun moeders naar de dansschool van Marilyn Hotchkiss worden gestuurd. Deze korte film won wat prijzen en na vijftien jaar brengt Randall een remake van speelfilmlengte van dit verhaal.

Nostalgie is waar het vooral over gaat. Het verlangen om terug in de tijd te keren naar de eerste verliefdheid. We keren terug in de tijd en zien Steve Mills als onwennig mannetje contact zoeken met de schattige Lisa. Een fraaie jeugdliefde ontpopte zich in de dansschool in een tijd vol verwachtingen en onschuld. De tand des tijds heeft behoorlijk huisgehouden bij de inmiddels moddervette Mills (John Goodman gaat de kant op van Jabba the Hutt). Ook de schattige Lisa heeft haar onschuld al lang verloren als we haar als verlopen verbitterde huisvrouw terugzien. Een rol gespeeld door Camryn Manheim, vooral bekend van de TV-serie ‘The Practice’.

Frank Keane (Robert Carlyle) neemt de rol over van Mills en vanaf dat moment gaat de dansschool zin geven aan het gekwelde leven van Frank. Marilyn Hotchkiss’ Ballroom Dancing and Charm School wordt gerund door Marienne Hotchkiss de kleindochter van de oprichtster. Een prettige rol van Mary Steenburgen. De nieuweling Frank Keane wordt warm welkom geheten door de vrijgezelle dames van het dansgezelschap. De mooie Meredith Morrison (Marisa Tomei) wordt het middelpunt van zijn aandacht, waar de lokale macho Randall Ipswitch minder blij mee is. Een grappige rol van Donnie Wahlberg.

Frank Keane zit verder in een praatgroepje van eenzame mannen die allemaal wel iets vervelends hebben meegemaakt of gewoon nooit iets hebben meegemaakt. Het enthousiasme van Frank over de dansschool wekt bij de heren het idee om ook maar eens een kijkje te gaan nemen.

Qua genre schippert de film tussen feel-good movie, drama en komedie. De rolbezetting is sterk en er zit ook een aardige plotwending in als in een flashback blijkt dat de aimabele Steve Mills niet zo’n fris figuur blijkt te zijn als we dachten. Een flashback waarin ook een klein rolletje voor Danny DeVito is weggelegd.

‘Marilyn Hotchkiss’ Ballroom Dancing and Charm School’ is uiteindelijk een aangename nostalgische maar iets te langdradig verhaal over verwerking van verlies, de idyllische jeugd en vooral over dansen als ultiem middel om verdriet te verwerken.

Jeroen Poldermans

Bioscooprelease: 12 januari 2006