Martha, Meet Frank, Daniel and Laurence (1998)

Regie: Nick Hamm | 88 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Monica Potter, Rufus Sewell, Tom Hollander, Joseph Fiennes, Ray Winstone, Debora Weston, Jan Pearson, Steven ODonnell, Rebecca Craig, Paul Bigley, Geoffrey McGivern, Hamish Clark, Lorelei King, Steve Speirs, Rob Brydon, Luke de Lacey, Sam Rumbelow, Stephen Mangan

De Londense jongemannen Daniel (Tom Hollander), Frank (Rufus Sewell) en Laurence (Joseph Fiennes) kunnen, ondanks dat ze al sinds hun jeugd de beste vrienden zijn, niet méér van elkaar verschillen. Daniel is een succesvolle muziekproducer die altijd in de clinch ligt met Frank, een ooit redelijk succesvol kindacteur die al sinds zijn jeugd geen acteerwerk meer heeft gehad, maar zich nog steeds acteur noemt. Ertussenin zit Laurence, een rustige jongeman die bridgeles geeft aan oudere mensen. Als ze allemaal, los van elkaar, de Amerikaanse Martha (Monica Potter) ontmoeten, zijn ze stuk voor stuk op slag verliefd, en alledrie beschouwen ze Martha als de liefde van hun leven. Maar wie weet uiteindelijk het hart van Martha te veroveren?

De film begint als Laurence aanbelt bij een psychiater (Ray Winstone) en daar het hele verhaal uit de doeken doet over hoe de drie vrienden Martha hebben ontmoet, en hoe zij een bedreiging vormt voor de vriendschap tussen de drie. Al gauw rijst de vraag of je vriendschap op moet geven voor de ware liefde. Het scenario van ‘Martha, Meet Frank, Daniel and Laurence’ is geschreven door de zelf ook uit Londen afkomstige Peter Morgan, die later successen zou boeken met groter opgezette films uit hele andere genres, zoals ‘The Last King of Scotland’ (2006) en ‘The Other Boleyn Girl’ (2008).

Wat in eerste instantie klinkt als een clichématige romantische komedie, blijkt een verrassend originele film te zijn met heel wat onverwachte wendingen. Hoewel de film wel een beetje overkomt als een lowbudget televisiefilm, zorgen het leuke scenario en de goede acteerprestaties dat het een film is die zich toch kan meten aan sommige bigbudget romantische komedies, die helaas veel te vaak door hun onoriginaliteit en nietszeggendheid een stuk saaier zijn om naar te kijken. Vooral Rufus Sewell en Tom Hollander weten in deze film de show te stelen met hun performances als respectievelijk de depressieve werkloze acteur die alleen als kind succesvol was en nu nog steeds liefdesbrieven krijgt van zesjarige meisjes, en de patserige, zelfingenomen, gladde platenbaas. Deze rollen zijn ietwat over-the-top, maar komen, gepaard met de hilarische dialogen, erg goed uit de verf. De film vervalt niet in zoetsappigheid, en lijkt zichzelf niet al te serieus te nemen, wat erg verfrissend is voor een productie van het genre ‘romkom’.

Minpuntje is het casten van Monica Potter als Martha. Waarom de drie vrienden zo als een blok voor haar vallen is een raadsel. Misschien dat het komt doordat haar personage zich iedere keer aan lijkt te passen aan de jongeman in wiens gezelschap ze zich op dat moment bevindt. Zo is het nogal vreemd als de bij Daniel zo vrolijke Martha zodra ze de depressieve Frank ontmoet, zelf ook opeens een emotioneel wrak blijkt te zijn. Maar, dit mag de pret niet drukken. Hoewel het geen knaller is als ‘Four Weddings and a Funeral’ (1994) of ‘Bridget Jones’s Diary’ (2001), is het een feit dat ‘Martha, Meet Frank, Daniel and Laurence’ een film is waar liefhebbers van het genre romkom zeker eens naar zouden moeten kijken, zeker als zij even genoeg hebben van het dramatische niveau waarop veel romantische komedies zich de laatste tijd bevinden.

Franka Kersten

Bioscooprelease: 15 oktober 1998