Mary Poppins (1964)

Regie: Robert Stevenson | 140 minuten | komedie, familie, fantasie, musical | Acteurs: Julie Andrews, Dick Van Dyke, David Tomlinson, Glynis Johns, Hermione Baddeley, Reta Shaw, Karen Dotrice, Matthew Garber, Elsa Lanchester, Arthur Treacher, Reginald Owen, Ed Wynn, Jane Darwell, Arthur Malet, Marni Nixon, Robert Banas, Don Barclay, Marjorie Bennett, Marc Breaux, Daws Butler, Cyril Delevanti, Marjorie Eaton, Betty Lou Gerson, Clive Halliday, Sam Harris, Alma Lawton, Doris Lloyd, James Logan, James MacDonald, Lester Matthews, Dal McKennon, J. Pat O’Malley, Thurl Ravenscroft, Larri Thomas

Wie de film ‘Saving Mr. Banks’ (2013) heeft gezien, weet dat schrijfster P.L. Travers het maar niks vond dat Walt Disney erop uit was haar roman ‘Mary Poppins’ te verfilmen. Disney zou haar eind jaren dertig al benaderd hebben benaderd – het eerste Mary Poppins-boek stamt uit 1934 – maar keer op keer wees de koppige Travers zijn verzoek af. Tot 1961, toen ze eindelijk toestemde maar wel een flinke vinger in de pap eiste bij de verfilming van haar ‘kindje’. Zoals in ‘Saving Mr. Banks’, met een voortreffelijke Emma Thompson in de rol van Travers, te zien is, lukte het haar uiteindelijk niet om de controle over de filmproductie te houden. Aan het eind van de rit was ze eigenlijk alleen tevreden met de hoofdrolspeelster, Julie Andrews. Alleen zij kon de goedkeuring van de veeleisende Travers krijgen. Na de première zou de schrijfster in tranen zijn uitgebarsten en dat waren naar alle waarschijnlijkheid geen tranen van geluk (zoals ‘Saving Mr. Banks’ ons wil doen geloven).

Vanwege de vijftigste ‘verjaardag’ van de Disney-verfilming van ‘Mary Poppins’ (1964), is er nu een prachtige Blu-Ray uitgebracht, met naast een opgepoetste versie van de filmklassieker ook tal van leuke extra’s. Het verhaal zal menigeen bekend in de oren klinken: Londen, 1910. Michael (Matthew Garber) en Jane (Karen Dotrice), de kinderen van bankier Mr. Banks (David Tomlinson) en zijn vrouw (Glynis Johns), zijn op zijn zachtst gezegd nogal onhandelbaar. Talloze kindermeisjes hebben ze al weggejaagd. Omdat de ouders liever aan zichzelf en hun eigen carrières denken dan aan de opvoeding van de kinderen, moet er na het vertrek van Katie Nanna (Elsa Lanchester) toch echt een nieuw kindermeisje komen. Nadat vader een advertentie plaatst in de krant, verschijnt de wonderlijke Mary Poppins (Julie Andrews) ten tonele, een nanny die kan vliegen met haar paraplu. De nieuwe oppas valt behoorlijk in de smaak bij de kinderen, maar vader heeft het niet zo op haar onorthodoxe methodes. Terwijl Mary, samen met schoorsteenveger Bert (Dick Van Dyke) de kinderen op magische wijze levenslessen leert, komt Mr. Banks steeds meer lijnrecht tegenover haar te staan.

‘Mary Poppins’ is een tijdloze klassieker, met een hartverwarmende boodschap en grappige, onvergetelijke muziek. Liedjes als ‘A Spoonful of Sugar’, ‘Chim Chim Cheree’, ‘I Love to Laugh’ en natuurlijk het nauwelijks uit te spreken maar oh zo aanstekelijke ‘Supercalifragilisticexpialidocious’ hebben na al die jaren maar weinig aan overtuigingskracht ingeboet. Zie daar maar eens bij stil te blijven zitten! Julie Andrews was indertijd al tien jaar gevierd op het toneel, maar onervaren op het witte doek. Ze brengt het er echter fantastisch van af in haar filmdebuut, de show stelend met haar fantastische uitstraling en haar adembenemende stem (met een bereik van maar liefst vier octaven). Je kunt je bijna niet voorstellen dat iemand anders deze rol zou spelen; niet voor niets won ze direct een Oscar voor deze rol. Tegenspeler Dick Van Dyke steekt er met zijn dubieuze accent maar wat flauwtjes bij af, maar dat mag de pret uiteraard niet drukken. ‘Mary Poppins’ is namelijk – zeker in deze opgepoetste Blu-Ray-versie – een weelderige en kleurrijke familiefilm, waarin Walt Disney live-action combineert met animatie (wat in die tijd nog maar nauwelijks gebeurde). Het oorspronkelijke verhaal van P.L. Travers is nogal ‘verdisneyficeerd’, maar Walt Disney maakte er een onvergetelijke klassieker van die ook vijftig jaar na dato nog van het scherm afspat. En daar hoeft Travers toch echt niet rouwig om te zijn.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 23 december 1965
Blu-ray-release: 14 mei 2014