Maryland (2015)

Regie: Alice Winocour | 101 minuten | drama, thriller | Acteurs: Matthias Schoenaerts, Diane Kruger, Paul Hamy, Zaïd Errougui-Demonsant, Percy Kemp, Victor Pontecorvo, Michaël Dauber, Franck Torrecillas, Chems Eddine, Philippe Haddad, Jean-Louis Coulloc’h, Hubert Rollet, Rachid Hafassa, David Colombo, Rabia Elatache, Arthur Vercken, Serge Michel, Anaïs Couette

Films over soldaten bij wie de diagnose posttraumatische stressstoornis is gesteld: het zijn er misschien wel honderden, maar met ‘Maryland’ voegt regisseur/scenarioschrijfster Alice Winocour (schrijfster van het fraaie ‘Mustang’, 2015) er toch een toe. De aandoening is hier echter meer bij- dan hoofdzaak, maar zeker in de eerste helft is de realistische weergave extreem effectief. Hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts vergde wel veel van zichzelf voor deze rol. Aanvankelijk was de druk op de Vlaamse acteur om in deze film goed te presteren zo hoog, dat hij er slecht van sliep. Toen hij merkte dat dat slaapgebrek hem juist hielp om de eigenschappen van PTTS overtuigend te brengen, bleef hij maar vasthouden aan dat dieet van een paar uur slapen per nacht. Ongezond, maar het werpt wel zijn vruchten af: Schoenaerts is het beste dat ‘Maryland’ te bieden heeft. Winocour schreef de film dan ook speciaal voor hem.

Vincent (Matthias Schoenaerts) is terug van een missie in Afghanistan. Het gaat niet goed met hem. Hij wil niets liever dan terugkeren naar het front, maar de legerarts maakt hem duidelijk dat er een kleine kans bestaat dat dat gebeurt. Ondertussen neemt Vincent maar een tijdelijke baan aan: als beveiligingsbeambte moet hij aan de slag bij een feest op een groot landhuis, genaamd Maryland. De eigenaar, een Libanese zakenman, heeft nogal wat connecties, want zelfs een minister komt langs op het feestje. De kijker merkt meteen dat Vincent eigenlijk genoeg aan zichzelf heeft en niet de meest betrouwbare bewaker is. Hij ziet overal gevaar en heeft moeite om zijn stress onder controle te krijgen. Toch besluit Vincent wanneer de klus verlengd kan worden om langer op Maryland te blijven. Omdat de zakenman om onduidelijke redenen naar het buitenland moet, moet er op zijn vrouw en zoon gepast worden.

Door de keiharde pulserende soundtrack en het dicht op de huid filmen wordt de gemoedstoestand van Vincent duidelijk. Het wordt de kijker niet helemaal duidelijk, of er nu echt gevaar dreigt, of dat het zich allemaal in Vincents hoofd afspeelt. Knap! Maar wanneer die geheimzinnigheid opgedoekt is, verandert ‘Maryland’ van toon en sfeer. De zorgvuldig opgebouwde spanning uit het eerste deel van de film kan niet langer vastgehouden worden. Dat is erg zonde, omdat de prent dan verwordt tot een dertien-in-een-dozijn actiefilm, waarin verder weinig opmerkelijks gebeurt. Schoenaerts blijft sterk spelen in de tweede helft, maar Diane Kruger krijgt nauwelijks iets te doen. Er worden wel wat interessante lijntjes uitgezet, zoals de rol van vaderfiguur die Vincent zichzelf toebedeelt of de gespannen relatie met zijn vriend aan wie hij de baan te danken heeft, maar veel hoeft de kijker daar niet van te verwachten. Zonde, maar dat betekent niet dat je ‘Maryland’ meteen af moet schrijven. Want hoewel het een rol is die dicht bij hem staat – hij speelt immers wel vaker dit soort types -, maakt Schoenaerts de film wel de moeite waard.

Bioscooprelease: 19 november 2015
DVD-release: 22 maart 2016