Matchstick Men (2003)

Regie: Ridley Scott | 116 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Nicolas Cage, Sam Rockwell, Alison Lohman, Bruce Altman, Bruce McGill, Jenny O’Hara, Steve Eastin, Beth Grant, Sheila Kelly

‘Matchstick Men’ is een verrassende film van Ridley Scott, over twee echte meesteroplichters. Na de kaskraker ‘Black Hawk Down’ en vijfvoudig Oscar winnaar ‘Gladiator’, heeft hij nu een wat rustigere film gemaakt zonder harde actie. Het is een serieus verhaal, met humor, spanning en een onvoorspelbaar einde. Dit is een film over oplichters die geld afhandig maken van hebzuchtige mensen, ze bedenken slimme plannetjes en komen er mee weg.

Nicolas Cage zet een mooie, overtuigende rol neer als Roy. Roy is een man die last heeft van tics, obsessieve en dwangmatige neigingen. Voordat hij een deur open doet moet hij die eerst drie keer open en dicht doen voordat hij de kamer binnen gaat. Zijn hele huis moet schoon zijn, anders kan hij niet slapen, hij houdt er niet van om buiten te zijn en hij is een kettingroker. Op het moment dat Roy met zijn werk bezig is heeft hij niet meer zoveel last van zijn tics. Zijn tics en obsessieve neigingen zijn vaak grappig om te zien, terwijl het niet bedoeld is om de spot te drijven met mensen die echt zulke tics hebben. Er zou niemand anders geweest kunnen zijn die Roy zo goed kan spelen dan Cage. Hij heeft zichzelf al bewezen als acteur door zijn rol in ‘Leaving Las Vegas’, waar hij een Oscar voor won. Onlangs speelde hij in ‘Adaptation’ waar hij een Oscarnominatie voor kreeg. Met zijn rol in ‘Matchstick Men’ bewijst hij zich nogmaals als acteur.

Sam Rockwell speelt Frank Mercer, een gladde, charmante gozer. Hij is opgeleid door Roy en kent nu ook alle trucjes uit het boek. Frank is erg gedreven in zijn werk, wanneer Roy naar kantoor gaat zit Frank al aan de telefoon om te verkopen. Ze verkopen waterfiltersystemen waar mensen mooie prijzen mee kunnen verdienen, zoals verre vakanties, auto’s of juwelen. Maar die ontvangen ze nooit, en zij incasseren het geld. Het is erg leuk om Roy en Frank aan het werk te zien, vooral wanneer ze hun grote slag slaan bij de miljonair Frechette.

Alison Lohman is nog vrij nieuw in de filmwereld, ze heeft onlangs nog gespeeld in de film ‘White Oleander’. Haar spel in ‘White Oleander’ sprak de makers van ‘Matchstick Men’ direct aan, omdat ze zowel een jong meisje kan spelen als een volwassen vrouw. Ze speelt haar rol als Angela opvallend goed, en doet totaal niet onder bij de rest van de cast.

Alhoewel de film vrij serieus is zorgen Roy en Frank wel voor wat subtiele humor in de film. De film is voornamelijk een drama waarin de verhoudingen tussen de karakters, de relatie tussen Roy en Angela centraal staan. Verder zet de film je met het onverwachte einde ook nog even aan het denken. ‘Matchstick Men’ is echt een aanrader.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 25 september 2003