Matrimonio all’italiana (1964)

Regie: Vittorio de Sica | 102 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Pglisi, Tecla Scarano, Marilu Tolo, Gianni Ridolfi, Generoso Cortini, Vito Moricone, Rita Piccione, Lino Mattera, Alfio Vita, Alberto Castaldi, Anna Santoro, Enza Maggi, Mara Marilli

Het gouden duo Loren en Mastroianni komt weer samen in een film van Vittorio de Sica, en weet, zoals gewoonlijk, het geheel naar een hoger plan te tillen. ‘Matrimonio all’italiana’ (huwelijk op zijn Italiaans), is een verfilming van een Napolitaans toneelstuk van Eduardo De Filippo, genaamd ‘Filumena Marturano’ en is in de basis een vrij simpel, en in de tweede helft kluchtig, verhaal over de zoektocht naar liefde en respect van (tijdelijk) hoertje Filumena en haar zelfverwezenlijking als sterke vrouw. Sophia Loren stopt echter haar hele ziel en zaligheid in de rol van Filumena en eist zo continu de aandacht op, zelfs wanneer het verhaal zelf eens een keer niet zo bijzonder boeit.

We zien haar als klein, naïef meisje van zeventien die net de prostitutie is in gegaan; als een, iets minder naïeve, jonge dame die afscheid wil nemen van haar voormalige werk en als een baken van spontaniteit en charme, terwijl ze zich de vrouw beschouwt van de hooghartige Mastroianni. Haar betoverende glimlach, en zelfverzekerde, vrolijke pas terwijl ze in een nieuwe jurk over straat loopt, zorgen ervoor dat de kijker continu met deze mooie en sympathiek vrouw op een lijn zit en met haar meeleeft.

Het is treurig om te zien hoe ze voortdurend teleurgesteld wordt door Mastroianni, die met kleine speldenprikjes uiteindelijk duidelijk maakt Filumena niet voor vol aan te zien en haar niet al zijn liefde te willen geven, die hij misschien ook wel niet in staat is te geven. Deze nuances zijn interessant. Mastroianni is niet meteen een uitgesproken rotzak – of wekt althans die indruk niet – door Filumena voor een deel te plezieren en goed te zijn voor haar, maar tussen de regels door laat doorschemeren op haar neer te kijken. Tot de maat vol is en Filumena het heft in eigen hand neemt, in een, qua toon, gevarieerde finale. Loren laat hier haar dramatische kwaliteiten zien wanneer ze terugblikt op haar verleden met haar zoons en verschillende confrontaties aangaat met Mastroianni. Ook toont zich hier het kluchtige en melodramatische karakter van de film ten volste, al wordt het nooit echt tenenkrommend of irritant. Eerder laat het de veelzijdigheid van de film zien, en het bereik van de acteurs.

‘Matrimonio all’italiana’ is wederom een schot in de roos van De Sica, die iedere keer weer het beste uit Loren naar voren weet te halen, zowel wat betreft haar schoonheid als acteerprestaties.

Bart Rietvink