Matterhorn (2013)

Regie: Diederik Ebbinge | 88 minuten | drama | Acteurs: René van ’t Hof, Ton Kas, Porgy Franssen, Alex Klaasen, Ariane Schluter

Klokslag 6 uur begint de eenzame Fred (Ton Kas) – hoofdpersoon in ‘Matterhorn’ – na een gebed aan zijn boontjes, slavink en gekookte aardappels. Dit is typerend voor het vooral op de Heer gerichte bestaan dat Fred leidt. De rust in het streng gereformeerde gehucht wordt verstoord als er een zwerver (René van ’t Hof) op de stoep staat. Fred besluit zich in de rol van barmhartige Samaritaan te verplaatsen en de zwerver van eten en een slaapplek te voorzien. De combinatie tussen de oubolligheid en de relatie tussen de heren blijkt voer voor een komische maar vooral ontroerende en meeslepende film.

Het grote verschil tussen Fred en zijn nieuwe huisgenoot dat resulteert in een hele hoop misverstanden zorgt voor hilarische beelden in ‘Matterhorn’. Fred probeert zijn verdwaalde bezoeker de nodige manieren bij te brengen. Dit blijkt echter een onmogelijke missie vanwege de verstandelijke beperking van het aandoenlijke personage. Als de heren op expliciete wijze gaan tonen dat zij waarde aan elkaars gezelschap hechten, wordt de kijker meegenomen in een meeslepende zoektocht naar affectie. De absurdistische situaties die kenmerkend zijn voor het begin van deze vriendschap zijn dan ook komisch, ongemakkelijk en ontroerend tegelijk.

Het hoogtepunt in ‘Matterhorn’ is het uitstekende samenspel tussen Kas en Van ’t Hof, de twee voelen elkaar van begin tot eind perfect aan. Het samenspel komt het best tot uiting wanneer ze als komisch duo de show stelen op kinderpartijtjes. Dit duo – waarbij Fred zowel als zanger als ceremoniemeester optreedt en Van ’t Hof de show opfleurt met zijn imitatie van een geit – zit ongekend goed in elkaar. De combinatie tussen de beschaafde Fred en de slordige Van ’t Hof met zijn gebrekkige vocabulaire is een groot succes en het is daarom ook geen probleem dat het verhaal buiten de relatie tussen de twee hoofdpersonen een beetje dunnetjes is.

Dat regisseur en ex-Vliegende Panter Diederik Ebbinge met ‘Matterhorn’ de publieksprijs op het Filmfestival in Rotterdam in ontvangst mocht nemen mag geen verassing genoemd worden. Met een uitstekende keuze qua cast en een thema dat iedereen aan lijkt te spreken weet Ebbinge van zijn speelfilmdebuut een indrukwekkende film te maken.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 7 februari 2013
DVD-release: 10 juni 2013