Mees Kees op de planken (2014)

Regie: Barbara Bredero | 80 minuten | familie | Acteurs: Willem Voogd, Sanne Wallis de Vries, Felix Osinga, Brent Thomassen, Hannah Hoekstra, Cas Jansen, Whitney Franker, Hero Muller, Raymonde de Kuyper, Britt van der Krogt, Leah Dean, Caitlyn Geerlings, Rick Hakkaart, Frenck Hakkaart, Marieke de Kleine, Ilyas Toutouh, Mara van Vlijmen, Yfke Wegman, Jan Van de Kreke, Donnetie Stern, Remon van Dijk, Giel van de Kreke, Gerda Havertong

Met ‘Mees Kees op de planken’ komt er dan toch een einde aan de succesvolle reeks verfilmingen van de boeken van Mirjam Oldenhave. De jonge acteurs die de rollen van de leerlingen in – inmiddels – groep 8 vertolken, zijn te oud om nog geloofwaardig bovenbouwers te spelen en Mees Kees, de leukste stagiair van Nederland, moet in deze film op voor zijn definitieve toets om leraar te worden en is dus – waarschijnlijk – daarna stagiair-af. Maar de film is een waardig afscheid geworden. Sterker nog, ‘Mees Kees op de planken’ is stiekem de beste van de drie!

De CITO toets staat voor de deur en Mees Kees (Willem Voogd) laat op zijn ongeëvenaarde wijze zien hoe je daar als leraar mee om kan gaan. Hij geeft de kinderen zelfvertrouwen en op een later moment stelt de film zelfs subtiel het hele belang van die idiote Nederlandse toetscultuur aan de kaak. Maar dat is niet het enige dat groep acht bezig houdt. Er moet ook een toneelstuk ingestudeerd worden. Oefenlocatie is het bejaardentehuis Vrederust, waar een prachtige theaterzaal tot hun beschikking staat. Aanvankelijk zijn de kinderen negatief, want die bejaarden zijn natuurlijk saai en ze moeten hartstikke rustig doen, maar dat valt al gauw mee als de oudjes meer met de jeugd gemeen blijken te hebben dan vooraf verwacht. Maar dat door Dreus geschreven stuk is natuurlijk wel oersaai en ouderwets. Er zit geen grappig moment in! De fantasierijke Lieke komt al snel met een creatieve oplossing. Maar wat als Dreus daar achter komt?

Het gevoelsleven van Tobias staat nog altijd centraal en dat komt in ‘Mees Kees op de planken’ goed naar voren. Het lijkt eindelijk wat beter te gaan met zijn moeder, die na de dood van zijn vader in een depressie belandde. Maar de veranderingen die school voor hem in petto hebben, maken hem erg onzeker. Tobias wil het liefst dat alles bij het oude blijft. Maar ja, hij kan natuurlijk niet altijd bij Mees Kees in de klas blijven. De vindingrijke jongen denkt daar iets op gevonden te hebben, maar dat pakt anders uit. De relatie tussen de leerkracht en leerling is prachtig en bijzonder uitgewerkt, met wijze en grappige raadgevingen van Mees Kees (“Problemen zijn eigenlijk een soort opscheppertjes”).

Met ‘Mees Kees op de planken’ hebben de makers een prima balans tussen humor en drama gevonden. Het blijft luchtig, maar er is altijd een serieuzere onderlaag. Door de goed opgebouwde band die je met de personages hebt (het is wel aan te raden eerst de eerste twee films te kijken voor je aan deze begint), is de emotionele impact van een alom bekende scène als ‘is belangrijk familielid nu wel of niet bij het optreden aanwezig’ groter dan je zou verwachten. Sanne Wallis de Vries is als Dreus erg grappig. Gelukkig teert ‘Mees Kees op de planken’ minder op de platte humor uit deel 2, maar wordt hier weer volledig op het typetje vertrouwd. Dikke aanrader!

Bioscooprelease: 3 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 18 maart 2015