Meester Kikker (2016)

Regie: Anna van der Heide | 85 minuten | familie | Acteurs: Jeroen Spitzenberger, Georgina Verbaan, Yenthe Bos, Paul R. Kooij, Wine Dierickx, Bianca Krijgsman, Bobby van Vleuten

“De Griezelbus” en “Dolfje Weerwolfje” mogen dan wel zijn meest bekende creaties zijn, “Meester Kikker” van Paul van Loon is toch ook een geliefd (voorlees)boek op de basisschool. Van de steevast met zonnebril gefotografeerde schrijver zagen we, naast de hiervoor genoemde titels (respectievelijk in 2005 en 2011) ook ‘Foeksia de miniheks’ (2010) op het witte doek en filmproducent BosBros maakte zich hard voor de verfilming van “Meester Kikker”. Voor de regie vonden zij Anna van der Heide, wier speelfilmdebuut ‘Brammetje Baas’ (2012) de harten van ouders en kinderen veroverde. Dat zij het vak goed in de vingers heeft, bewees ze ook al met de minstens zo sterke serie “Vrolijke kerst” (2014). Met ‘Meester Kikker’ geeft ze wederom een mooi visitekaartje af.

Maar dat heeft ze natuurlijk niet in haar eentje gedaan. Van der Heide omringde zich met een fantastische cast, waarbij zowel de volwassenen als de kinderen indruk maken. Het scheelt natuurlijk dat hoofdrolspeelster Yenthe Bos al eerder samenwerkte met de regisseur, maar wat fijn is het om naar dit talentje te kijken. Volkomen naturel windt zij de kijker om haar vingers. Jeroen Spitzenberger steelt echter de show in de titelrol. Is er iets wat hij niet kan? De veelzijdige acteur overtuigt als toffe meester en komt aardig dicht in de buurt van Mees Kees als favoriete Nederlandse film-leerkracht.

Voor de transformatie van meester naar kikker wordt meer vertrouwd op de fantasie van de kijker dan de special effects, wat zo goed uitpakt, dat het de enige juiste keuze is. Natuurlijk zien we wel iets van de verandering, maar het blijft bij details: een verandering in de ogen van meester Frans, het groener en dikker worden van zijn handen, hilarisch gekwaak… Ook leuk is de rol van Paul Kooij als meester Stork, die heel subtiel de kijkertjes laat weten wat zijn ware aard is… Erg knap gedaan. In ‘Meester Kikker’ zit naast de boodschap dat het niet erg is anders te zijn ook nog een ander thema, namelijk de te weinige aandacht die (sommige) kinderen van hun ouders krijgen. Dat wordt niet zo heel genuanceerd uitgewerkt, maar echt storend is dat niet. ‘Meester Kikker’ bevat goed gedoseerde spanning, veel humor en is een feest om naar te kijken. Meer van dit soort (familie)films graag.

Bioscooprelease: 28 juli 2016
DVD-release: 9 november 2016