Meet Dave (2008)

Regie: Brian Robbins | 90 minuten | komedie, science fiction | Acteurs: Eddie Murphy, Elizabeth Banks, Gabrielle Union, Scott Caan, Ed Helms, Kevin Hart, Mike O’Malley, Pat Kilbane, Judah Friedlander, Marc Blucas, Jim Turner, Austin Lynd Myers, Adam Tomei, Brian Huskey, Shawn Christian, Jane Bradbury, Brad Wilson,

Na het afschuwelijk ongrappige debacle dat ‘Norbit’ was, vond Eddie Murphy het wel weer tijd worden voor een familiefilm. In ‘Meet Dave’ leunt hij gelukkig veel minder dan in ‘Norbit’ op grove, seksueel getinte humor, maar is het zijn fysieke acteertalent dat aan het werk gezet wordt. Murphy komt veel beter tot zijn recht wanneer hij lichamelijke komedie speelt. Zijn elastieken gezichtsspieren worden optimaal benut. De acteur gaat de uitdaging aan om duidelijk te maken dat hij zich niet thuis voelt in zijn lichaam en slaagt hierin glansrijk.

Murphy, koning van de dubbele rollen, heeft in ‘Meet Dave’ twee functies: die van het ruimteschip Dave Ming Chang, en die van de circa drie centimeter hoge kapitein van datzelfde ruimteschip. Het ruimteschip is afkomstig van planeet Nil, dat bevolkt wordt door piepkleine humanoids, die echter binnen een generatie zullen sterven als er niet gauw een oplossing voor de energieschaarste komt. Die oplossing is een kleine metalen orb, die eruit ziet als een meteoriet. Het is de bedoeling dat deze orb op aarde in een oceaan terechtkomt, zodat deze het zoute water op kan zuigen, wat dan op Nil weer omgezet wordt in energie. Jammer genoeg faalt deze missie en komt het ronde voorwerp – door een botsing met een satelliet – niet in de oceaan terecht maar in de vissenkom van Josh Morrison. Drie maanden later gaat een ruimteschip dat sprekend op Eddie Murphy lijkt, op zoek naar deze orb, maar de tijd dringt voor de Nilliaanse bewoners… Door een samenloop van omstandigheden ontmoet het ruimteschip, dat met behulp van zijn bemanning de mensen op aarde zo natuurgetrouw mogelijk nabootst, Josh’ moeder Gina en leert hij via dit eenoudergezin de gebruiken van de mensheid.

De scènes die het meest aanspreken in ‘Meet Dave’ zijn die waarbij de aanpassingsproblemen van het ruimteschip aan bod komen. Dave Ming Chang (Ming Chang schijnt de meest voorkomende naam op aarde te zijn en Dave komt van Gina’s opmerking dat hij er meer uitziet als een Dave) is gekleed in een wit pak dat herinneringen oproept aan jaren zeventig disco, hetgeen Murphy in staat stelt een Bee Gees imitatie weg te geven. De communicatieproblematiek weet ook hier en daar een lach te veroorzaken, omdat de zoekopdrachten van Nummer 3 (adequaat gespeeld door Gabrielle Union) in Google en Yahoo niet altijd de juiste resultaten opleveren. Veel minder geslaagd is de grap waarbij Britney Spears’ kaalgeschoren hoofd op de voorpagina van een tijdschrift prijkt naast tijdschriften die berichten over ‘milieurampen’. De bedoeling van de makers is duidelijk, maar de grap is naast niet tijdloos zeer misplaatst. Ook de scène in de kledingwinkel, die om te beginnen al uitgemolken was, wordt uitgerekt tot buitenaardse proporties en de vele scènes waarbij Dave diverse hapjes en drankjes tot zich neemt en de voorspelbare effecten die dat op de bemanning heeft zijn flauw. Daarbij komt nog dat Gina’s motivatie om steeds maar weer Dave’s gezelschap op te zoeken ongeloofwaardig is. Als alleenstaande moeder in New York waak je toch meer over je eigen veiligheid dan met zo’n zich uiterst vreemd gedragend, en daarom misschien wel onbetrouwbaar, onbekend individu op te trekken? Elizabeth Banks weet overigens het maximale uit haar rol als Gina te halen, maar de nadruk ligt teveel op Dave om haar personage boven de functie van plotelement uit te tillen. Ook de bemanning van het ruimteschip bestaat uit louter clichétypes, zoals het bemanningslid dat verandert in een flamboyante homo nadat hij een show op Broadway ziet en de op de positie van kapitein azende nummer 2.

De scheve verhouding tussen leuke scènes en missers zorgt dat de film geen voldoende scoort. Toch is ‘Meet Dave’ absoluut een stap in de goede richting sinds het rampzalige ‘Norbit’, maar Murphy is er nog lang niet. Maar ach, een film waarin gedweept wordt met Frank Capra’s ‘It’s a Wonderful Life’ mag je niet helemaal een mislukking noemen en er zullen genoeg gezinnen zijn die van dit Murphy product een gezellig avondje maken.

Bioscooprelease: 21 augustus 2008