Meeting Evil (2012)

Regie: Chris Fisher | 85 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Luke Wilson, Samuel L. Jackson, Leslie Bibb, Peyton List, Muse Watson, Tracie Thoms, Bret Roberts, Jason Alan Smith, Tina Parker, Danny Epper, Ryan Lee, Sam Robbins, Gabrielle Harvey, Danny Hanemann, Allie McConnell, Jillian Batherson, Avi Lake, Jimmy Townsend, Ritchie Montgomery, Charles Ferrara, Dustan Costine, Allie McConnell, Jillian Batherson, Avi Lake, Jimmy Townsend, Ritchie Montgomery

‘Meeting Mediocrity’ was een betere titel geweest voor ‘Meeting Evil’. Middelmatigheid troef bij deze saaie thriller van Chris Fisher. De film heeft zoveel potentie, maar helaas wordt er zo weinig mee gedaan. Wat rest is een aardige film die een saaie, druilerige zondagmiddag sneller voorbij kan doen gaan. Meer niet en dat is juist evil!

In ‘Meeting Evil’ draait het om makelaar John Felton (Luke Wilson). Hij heeft zijn gezin in de financiële problemen gebracht en staat op het punt om zijn huis – en gezin – kwijt te raken. Deze uitgebluste burgerman wordt ineens wakker geschud als de geheimzinnige Richie (Samuel L. Jackson) bij hem aanbelt en vraagt of hij naar zijn auto kan kijken. Voordat John het weet, zit hij bij Richie in de auto en vallen er doden. Dan heeft deze moordenaar het er ineens over om Johns vrouw ‘een bezoekje’ te brengen. Een dodelijk kat-en-muisspel begint…

Het verhaal is intrigerend en de cast is ook prima, maar toch beklijft ‘Meeting Evil’ niet. Als regisseur Fisher er eindelijk in slaagt om een onbehaaglijk sfeertje op te roepen, doet hij dat te niet door ineens naar andere personages over te schakelen of door een ongeloofwaardige scène in te lassen. De film blijft niet hangen. Daarnaast weet Wilson weinig aan te vangen met zijn rol. Zijn personage blijft nogal vlak en – erger nog – stoffig. De slome uitstraling en houding van Wilson zorgt ervoor dat je je nooit met de gekwelde John kunt (laat staan wilt) identificeren. Zonde, want Wilson kan het wel. In de thriller ‘Vacancy’ was hij beter te pruimen als brave burgerman die ineens met het kwaad geconfronteerd werd. In ‘Meeting Evil’ oogt hij onbeholpen en zie je dat hij verkeerd gecast is. Als het hoofdpersonage zo saai is, moet je van goeden huize komen om nog een interessante film te presenteren. Enter Samuel L. Jackson. Jackson redt ‘Meeting Evil’ nog enigszins door zijn spel. Richie is een ‘creepy’ personage dat door zijn onvoorspelbare gedrag blijft intrigeren. Je weet nooit wat er gaat gebeuren als hij in beeld is.

Helaas wordt Jackson niet vaak genoeg ingezet. Dat komt onder meer door een suf zijplot waarin twee politieagenten het spoor van lijken dat Richie achterlaat, onderzoekt. Op de een of andere manier denkt het duo dat John daarvoor verantwoordelijk is. Dit zijlijntje gaat ten koste van Jacksons speeltijd en juist hij draagt deze film. Als hij er niet is, zakt de film ongenadig in, omdat zijn aandeel sfeerbepalend is. De finale is helaas ook een voorspelbaar en zwak clichéfestijn. De confrontatie tussen John en Richie is niet spannend en het warrige einde is erg slap.

Bij vlagen zie je wat ‘Meeting Evil’ kon zijn: een spannende thriller. Door de oninteressante personages, flauwe zijplotjes en het geringe aandeel van Jackson is deze film niet meer dan een aardig tussendoortje geworden. Het tempo is vrij hoog en de soundtrack is ook niet onaardig. Het acteerwerk is over de gehele linie genomen erg vlak. ‘Meeting Evil’ is een ontmoeting met middelmatigheid geworden dus.

DVD-release: 22 augustus 2012