Mega Mindy vs. Rox (2015)

Regie: Matthias Temmermans | 85 minuten | familie | Acteurs: Free Souffriau, Fred Van Kuyk, Nicky Langley, Liliana de Vries, Jim Bakkum, Anton Cogen, Jelle Florizoone, Jana Geurts, Jeremy Vandoome, Frans Maas, Matthias Temmermans, Jeron Amin Dewulf

‘Mega Mindy vs Rox’ is na het bioscoopdebuut in 2009 alweer het vierde avontuur dat van de kinderheld Mega Mindy verschijnt en dit keer doet ze het niet alleen, maar met het team van ROX, dat ook alweer meerdere seizoenen op de buis te zien is. Mieke, opa en oma Fonkel en commissaris Migrain hebben de serie over de drie superhelden met hun biologische auto blijkbaar nog nooit gezien, want een groot deel van de film zijn ze in de veronderstelling dat zij juist de boeven zijn, waartegen gevochten moet worden. En vice versa. Dat levert een hoop misverstanden op.

‘Mega Mindy vs Rox’ begint wanneer een diepzeeduiker een gouden helm in een oud scheepswrak vindt. Het duurt echter niet lang of de schat wordt haar afhandig gemaakt. Het slachtoffer van de diefstal, Anita, zoekt hulp bij de snoepwinkel van opa en oma Fonkel, want opa kent haar geheim. Toevallig zijn ze er net bezig met het maken van een promotiefilmpje voor commissaris Migrain en nadat ook Mieke op de hoogte is gesteld van het geheim van de gouden helm, vertrekt de hele groep naar Malta. Daar moet de gouden helm – op zijn Lord of the Rings – vernietigd worden, voordat de verwoestende kracht van de oorspronkelijke eigenaar, Achiel / Waterman (Jim Bakkum), het hele eiland van de aardbodem wegvaagt.

Die Waterman was ooit een superheld, die het weer op Malta in zijn macht had. De bewoners droegen hem op handen, maar dat was niet genoeg – hij wilde nog meer macht en geld, en dus zinde hij op wraak. Toen hem de gouden helm afgepakt werd, stond hij echter machteloos, maar nu lijkt het er op dat het hoofddeksel met bijzondere krachten weer in verkeerde handen valt. Werk aan de winkel voor Mega Mindy!

De zaak wordt gecompliceerder wanneer Achiel de kolonel van Team ROX heeft ontvoerd en zo Rick, Olivia en Xavier om de tuin weet te leiden. De film switcht afwisselend tussen de perikelen van ROX en de moeilijkheden waar Mega Mindy zich uit moet zien te redden.

Als je één Studio 100 film gezien hebt, heb je ze eigenlijk allemaal gezien. Voor de doelgroep is het precies goed, maar de onderneming doet beslist niet iets harder zijn best om er voor de volwassen meekijkers ook nog iets leuks van te maken. Het verhaal is voorspelbaar, de grappen zijn uitgekauwd en de special effects goedkoop (maar toegegeven: effectief voor de jonge kijkers). Fans van Mega Mindy en Rox komen niet van een koude kermis thuis, want voor hen is dit gewoon een extra lange aflevering. Maar als je het reëel bekijkt, is ’Mega Mindy vs. Rox’ vooral een slimme marketingzet van Studio 100. Scenario’s met titels als ‘Kabouter Plop neemt waar voor Piet Piraat’ en ‘Wickie de Viking collecteert voor K3’ liggen vast al in een bureaulade bij het Belgische productiehuis.

Bioscooprelease: 9 december 2015
DVD-release: 8 april 2016