Megamind: The Button of Doom – Megamind: De knop van het kwaad (2010)

Regie: Simon J. Smith | 16 minuten | animatie, komedie, korte film | Originele stemmencast: Will Ferrell, David Cross, Michelle Belforte, Jordan Alexander Hauser, Kevin Bailey, Dante James Hauser, Declan Swift, Fintan Thomas Swift

‘Megamind: De knop van het kwaad’ (‘Megamind – The Button of Doom’) is een korte animatiefilm die een mooie aanvulling vormt op de gebeurtenissen in de hoofdfilm ‘Megamind’ (2010). Megamind heeft inmiddels zijn boze plannen Metrocity te onderwerpen aan zijn dictatoriale regime aan de wilgen gehangen. Daarom houdt hij samen met zijn hulpje/sidekick Minion een zogeheten yard sale, waarbij hij alle overbodige kwaadaardige uitvindingen wil verkopen. Er is één ding wat overblijft: een grote knop, waarvan niet duidelijk is wat het doet. Logisch dat de Metrocity-bewoners er niet voor in de rij staan…

Omdat Megamind zelf ook niet meer weet wat de functie van de rode knop is, besluit hij het ding na afloop maar te testen, ondanks dat Minion zo zijn bedenkingen heeft. Dat heeft catastrofale gevolgen… of zijn Megamind en zijn trouwe assistent slim genoeg om Metrocity te redden?

‘Megamind – The Button of Doom’ heeft dezelfde aantrekkingskracht als ‘Megamind’. De hoofdfilm maakte het meeste indruk in de actiescènes en in deze spin-off is dat niet anders. Het is niet vernieuwend noch bijzonder, maar wel een energieke en leuke film voor de liefhebbers van de blauwe superschurk, pardon… -held. Het bewijst dat er genoeg potentie zit in Metrocity: ‘Megamind 2’ of een spin-off als tv-serie zal zeker gretig aftrek vinden.