Meisje met negen pruiken – Heute bin ich blond (2013)

Regie: Marc Rothemund | 113 minuten | drama, komedie | Acteurs: Lisa Tomaschewsky, Karoline Teska, David Rott, Alice Dwyer, Peter Prager, Gerald Alexander Held, Jasmin Gerat, Daniel Zillmann, Katrin Pollitt, Sebastian Bezzel, Ben Braun, Chiron Elias Krase, Herman van Ulzen, Leif Altenburg, Peter Badstübner, Maike Bollow, Clauda Gaebel, Robert Knorr, Deborah van Düren, Felix von Sassen

Sophie is 21, ze staat in de startblokken voor een nieuwe universiteitsstudie en heeft haar zinnen gezet op een appartementje in Hamburg, waar ze samen met haar beste vriendin wil gaan wonen. Het leven lacht haar toe: plezier maken, uitgaan, seks met knappe mannen, een relatie hoeft nog niet zo nodig. Maar die vervelende hoest gaat maar niet over. Na drie maanden besluit ze toch een bezoek te brengen aan een arts. Na wat onderzoeken luidt de keiharde diagnose dat Sophie een zeldzame, zeer agressieve vorm van kanker heeft. Ze moet onmiddellijk met chemotherapie beginnen, die 32 weken duurt, en in plaats van het beoogde appartement neemt ze haar intrek in een ziekenhuiskamer. Haar overlevingskansen zijn niet groot, maar Sophie laat zich er niet zo maar onder krijgen. Wanneer haar haar uitvalt, en een pruik van de ziekenhuiskapper er haar uit laat zien als een Playmobilpoppetje, neemt haar beste vriendin Sophie mee naar een pruikenzaak. Er gaat een wereld voor Sophie open en ze raakt verzot op het dragen van een pruik. Er is er een voor elke bui, elk doel: met het rode pittige kapsel dat ze Sue noemt, kan ze de MRI scans makkelijker aan, met Platina is het uitstekend vertoeven op de dansvloer.

‘Het meisje met negen pruiken’ (‘Heute bin ich blond’) is de Duitse verfilming van de autobiografische bestseller van de Nederlandse Sophie van der Stap. Regisseur Marc Rothemund maakt van Sophies verhaal een redelijk afstandelijke film, en laat het scenario behendig laveren tussen drama en komedie. In tegenstelling tot andere films over kanker is ‘Het meisje met negen pruiken’ absoluut geen tearjerker, slechts in enkele gevallen – en dan met name door de reacties van Sophies ouders – weet de film te ontroeren. De verfilming is eerder onderhoudend dan een serieuze verhandeling over wat de slopende ziekte met een jong meisje doet.

Dat is voor een deel ook te danken aan hoofdrolspeelster Lisa Tomaschewsky, die vooral in de luchtige scènes weet te overtuigen. Het is in de emotionele momenten te merken dat het het voormalig model aan ervaring ontbreekt. En wat blijft ze mooi; ook doodziek, zonder haar en met kringen onder de ogen…

Maar ook de regie van Marc Rothemund (‘Sophie Scholl’) is wat behoudend. We volgen Sophies weg naar hopelijke genezing uitgebreid: van onderzoek naar scan, van gesprek met arts tot het inbrengen van een infuus. En wachten, vooral veel wachten. Die onzekerheid weet Rothemund wel goed te treffen, maar het wordt nogal droog en saai in beeld gebracht. De momenten waarop Sophie serieus nadenkt over het leven en haar ziekte, ontstijgen de clichés niet.

Ook de relatie met Rob levert geen pluspunt voor de film op: Sophie wil in het begin van haar ziekte dolgraag de bevestiging dat ze nog aantrekkelijk is voor de andere sekse, maar wanneer het te serieus wordt, krabbelt ze terug, en dat levert weer spijt op. We leren Sophie nooit echt kennen, maar dat ligt natuurlijk aan die pruiken. Met haar uiterlijk verandert ook Sophies persoonlijkheid. Maar de echte Sophie blijft voor de kijker verborgen. ‘Het meisje met negen pruiken’ blijft steken in goede bedoelingen. Jammer.

Bioscooprelease: 5 september 2013
DVD-release: 14 januari 2014