Messias (2016)

Regie: Rob Lücker | 44 minuten | komedie, drama | Acteurs: Jappe Claes, Vincenzo Failla, Saman Amini, Mourade Zeguendi

In de serie One Night Stand krijgen jonge, veelbelovende Nederlandse filmmakers de kans om zichzelf te profileren met een korte speelfilm van circa 45 à 50 minuten. Rob Lücker, bekend van de 3LAB-serie ‘Rundfunk’ (2015) en Gouden-Kalfwinnaar voor de hilarische korte film ‘Das Wad’ (2014), maakte de zwartkomische film ‘Messias’ (2016), waarin de Verlosser lijkt te zijn teruggekeerd op aarde. Het blijkt echter een van de route afgedwaalde bootvluchteling met goddelijke lange manen en dito baard. Niet dat het de bisschop (gespeeld door de Vlaamse acteur Jappe Claes) wat uitmaakt. Want, zo legt Lücker uit: ,,De personages zijn stuk voor stuk opportunisten die met elkaar in de clinch liggen, doordat ze verschillende belangen hebben. Iedereen probeert de aangespoelde Syriër voor zijn karretje te spannen. Hijzelf is eveneens een opportunist; hij is hier immers voor zijn eigen gewin.”

‘Messias’ begint met een troosteloze dienst in een met pracht en praal behangen katholieke kerk. De enige toehoorder is een stokoude man, die krakend en piepend met veel pijn en moeite een paar centen aan de kerkelijke collecte geeft, alvorens hij letterlijk met een harde bons omvalt. Nu de laatste gelovige het loodje heeft gelegd, trekken donkere wolken zich samen boven de wanhopige bisschop. Zeker wanneer hij van de opperkardinaal in het Vaticaan (zwaar aangezette rol van Vincenzo Failla) het dreigement ontvangt dan, als hij niet snel voor volle kerkzalen zorgt, hij verbannen wordt naar de hel die Siberië heet. Een gebed om genade lijkt, als ware het een godswonder, direct resultaat te hebben, wanneer de bisschop de messias (Saman Amini) mét kruis uit de Noordzee ziet opdoemen. Deze nieuwe Verlosser blijkt een Syrische schipbreukeling te zijn, maar weet de bisschop veel. Hij legt de vondeling in de watten, waarna hij Rachid, de islamitische koperpoetser die al die tijd in de kelder weggestopt was (Mourade Zeguendi), laat opdraven om als tolk te fungeren – hij spreekt immers Aramees! De nieuwbakken messias wil niets liever dan naar Lampedusa, waar zijn vrouw en dochtertje op hem wachten. Maar voor het zo ver is, moet hij eerst nog even het toneelstukje meespelen…

‘Messias’ oogt barok, kitscherig en theatraal, wat een mooi contrast geeft met de gortdroge humor die achter al die overdaad schuilgaat. Dat de katholieke kerk op sterven na dood is, lijkt voor de filmmaker een voldongen feit. Het is niet toevallig dat uitgerekend een moslim wordt ingeschakeld om de boel bij elkaar te houden; Lücker onderstreept daarmee nog maar eens hoe absurd het eigenlijk is dat geloven die zo veel overeenkomsten hebben met elkaar, voor zo veel politieke onrust zorgen in de wereld. Daarnaast levert hij kritiek op de individualistische samenleving, door alle personages vanuit egocentrisch perspectief te laten handelen. Alles bij elkaar zijn dat flink wat diepere lagen voor een filmpje van krap drie kwartier. Maar bovenal zorgt ‘Messias’ voor een lach op je gezicht. Absurdistisch en droogkomisch, maar ook maatschappijkritisch, al had het nog best wat scherper gekund. ‘Messias’ mag dan een flinterdun plotje hebben en de personages zijn nogal over de top, er zit meer in dan je op het eerste gezicht denkt.

‘Messias’ werd zondag 2 oktober 2016 uitgezonden op NPO 3.