Mexican Gangster (2008)

Regie: Damian Chapa | 90 minuten | actie | Acteurs: Damian Chapa, John Loretto, Tom Druilhet, Augustine Torres, Brienne De Beau, Monica Ramon, Stanley Griego, Bougart Linares, Sultria Demirjian, Christine Manoukian, Ricco Chapa, Amor Sanchez, Mauro Blanco, Pierre Chemaly, Curt Clendenin, Cyndye Doyle, Asad Farr, R.J. Frost, Joshua Gill, Kayla Ginyard

Damian Chapa (1963) lijkt zijn filmcarrière met ferme hand een bepaalde richting in te sturen. De acteur die in 1992 debuteerde in ‘Under Siege’ speelde in het goed ontvangen ‘Blood In, Blood Out’ van Taylor Hackford en voegde een flink aantal rollen in B-films toe. Sinds de eeuwwisseling is de acteur zich steeds meer gaan toeleggen op het schrijven, produceren en regisseren van speelfilms. Vaak bedeelt hij zichzelf de hoofdrol toe. Hoogst opmerkelijk zijn de op biopic lijkende films waar hij zich sinds 200 mee bezig houdt: zo kruipt hij in de huid van Roman Polanski in het bar slechte ‘Polanski: Unauthorized’, door hemzelf geschreven, geproduceerd en geregisseerd en in hetzelfde jaar hield hij zich bezig met het filmen van ‘Bobby Fischer Live’: een fictief portret van schaker Bobby Fischer. Alsof dat nog niet genoeg is komt er in 2011 ook nog een film van zijn hand over Marlon Brando. Je raadt al wie die rol gaat spelen… Nog een schepje er boven op? In de wandelgangen gaat het gerucht dat hij een film over Fellini maakt. Hierin zal hij de rol van Mastroianni op zich nemen…  ‘Mexican Gangster’ is naar verluidt gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, maar dat mag je gerust met een grote korrel zout nemen.

Chapa speelt de titelrol in ‘Mexican Gangster’, Johnny Sunshine. Dankzij een traumatische ervaring in zijn jeugd (gaap) groeit hij op tot de man die hij nu is: een veertig + drugsdealer en -smokkelaar. Hij heeft een aantal trouwe vrienden in zijn omgeving en een enkeling die niet te vertrouwen is. Daardoor lukt het een corrupte agent (slaapt u al?) hem er in te luizen. Johnny draait de bak in. “Nee, Johnny hoeft geen TV in de cel of plaatjes aan de muur. Plaatjes heb ik genoeg in mijn hoofd.” Flashback naar vijftien jaar eerder: we zien Johnny als een jochie van zo’n acht jaar (rekenen behoort niet tot Chapa’s sterkste punten), die ziet hoe zijn moeder (type white trash trailer park) stoned in de stoel ligt. Ze krijst als hij haar joint afpakt en even later zien we hoe Johnnys ouders – zijn vader heeft de woorden ‘Mexican Gangster’ op zijn rug getatoeëerd – door een stel boeven neergeknald worden. Johnny, welopgevoed als hij is, schiet meteen de edele delen van een van hen er af en rent naar zijn babybroertje die in een wiegje ligt om hem te troosten. Een van de criminelen komt gewapend op hem af, twijfelt of hij de trekker over zal halen, maar doet het niet. Een beslissing die allesbepalend blijkt te zijn: niet alleen voor Johnny’s leven. Acht jaar later komt de Mexican Gangster (nu met identieke tattoo) vrij en besluit dat hij omwille van zijn jongere broertje het rechte pad verkiest boven zijn oude levensstijl.

Werkelijk alles is benedenmaats aan deze productie. Zelfs met erg lage verwachtingen weet de film teleur te stellen. Niet alleen is het verhaal verstoken van alle originaliteit (dialogen, situaties), de actiescènes zijn slecht uitgevoerd en eerder slaapverwekkend dan adrenalineverhogend. Het acteerwerk is allerbelabberdst en de cameravoering is spuuglelijk. Het heeft er alle schijn van dat de cameraman zijn best heeft gedaan de cast en sets zo ongunstig mogelijk in beeld te brengen. Damian Chapa heeft nog niet eens het charisma van dat van Steven Seagal minus dat van Tom Doty (die moet je vast opzoeken), dus een hele film naar zijn gezicht te moeten kijken is een zware opgave. Gewoon. Niet. Kijken.

‘Mexican Gangster’ verschijnt dinsdag 26 oktober 2010 op DVD.