Mia madre (2015)

Regie: Nanni Moretti | 102 minuten | drama | Acteurs: Margherita Buy, John Turturro, Giulia Lazzarini, Nanni Moretti, Beatrice Mancini, Stefano Abbati, Enrico Ianniello, Anna Bellato, Toni Laudadio, Lorenzo Gioielli, Pietro Ragusa, Tatiana Lepore, Monica Samassa, Vanessa Scalera

Nanni Moretti kent u wellicht van het in 2001 met de Gouden Palm bekroonde ‘La stanza del figlio’, waarin een gezin het verlies van een zoon moet verwerken. Met ‘Mia madre’, dat dit jaar in Cannes in première ging, behandelt Moretti ‘semi-autobiografisch’ het verlies van zijn moeder, vertaald in het hoofdpersonage Margherita (Buy) – een filmregisseur met een tienerdochter, een terminaal zieke moeder en filmopnames op haar bordje. ‘Mia madre’ is echter een stuk minder geïnspireerd dan ‘La stanza del figlio’.

Ligt het aan het concept achter de film? Geenszins volgens ons. Het spiegelen van alledaagse setperikelen, vertegenwoordigd in de diva-achtige Amerikaanse hoofdrolspeler van Margherita’s film over de economische crisis (Turturro), en de ernst van de zorg voor een stervende moeder is immers veelbelovend, en acteur/regisseur Moretti gaat doorgaans secuur te werk in de behandeling van gevoelige onderwerpen in de familiesfeer.

Moretti heeft een kalme vertelstijl en gaat liefdevol met zijn personages om; de cast doet wat ze moet doen, in de vorm van de uiterst degelijke Buy, de fraai sobere Lazzarini (moeder), de altijd prettige Moretti (als Margherita’s broer) en een schmierende Turturro. Toch landt de film niet waar hij moet landen, namelijk in het hart, en maakt het geheel een weinig urgente indruk. Dat heeft te maken met de focus op het emotionele zelfonderzoek van Margherita, dat de kijker –  afgezien van enkele treffende angstdromen, niet meer brengt dan hij kon weten.

Fijn dat iedereen zo om Margherita geeft met haar drukke agenda, en begrijpelijk dat zij haar hoofd niet bij de filmopnames kan houden. Buy peinst af en toe vertwijfeld en kijkt overtuigend gepijnigd, maar narcistisch is het wel wanneer het sterven van een vrouw centrum van handeling is. Ook helpt het niet dat de afwikkeling van het ziektebeeld naar het onvermijdelijke slot toe onevenwichtig is vormgegeven; plots is moeder er niet meer. Moretti’s werk heeft meer potentie.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 3 september 2015
DVD-release: 15 april 2016