Miele (2013)

Regie: Valeria Golino | 100 minuten | drama | Acteurs: Jasmine Trinca, Carlo Cecchi, Libero De Rienzo, Vinicio Marchioni, Iaia Forte, Roberto De Francesco, Barbara Ronchi, Massimiliano Iacolucci, Claudio Guain, Elena Callegari, Terese Acerbis, Jacopo Crovella, Valeria Bilello, Michele Merlini, Maria Paola Materazzo

Het is niet bepaald een alledaagse baan, die de Italiaanse Irene (Jasmine Trinca) heeft uitgekozen. Haar omgeving weet niet beter dan dat ze een studente is. In werkelijkheid reist ze elke maand naar Mexico af om daar pillen te kopen waarmee ze honden laten inslapen. Onder de naam Miele (honing), gebruikt ze deze vervolgens om de wens van terminaal zieke patiënten om voortijdig te sterven, in te willigen. Totdat ze in een situatie terechtkomt waarin een levensvermoeide man genaamd Grimaldi (Carlo Cecchi) haar om de pillen heeft gevraagd, maar hij niet daadwerkelijk terminaal ziek blijkt te zijn.

De één zal het ten strengste afkeuren en de ander zal het bejubelen. In ieder geval gelooft Irene er zelf heilig in dat het goed is wat ze doet, zolang het maar om een terminale ziekte gaat. En dat is nu juist het probleem; Grimaldi wil sterven, maar puur en alleen omdat hij niets meer in het leven ziet.

Grimaldi wordt in ‘Miele’ bestempeld als depressief, maar komt meer over als een simpelweg chagrijnige en stoïcijnse man. De verhouding tussen Irene en Grimaldi is merkwaardig te noemen, maar er zit niet zo gek veel spanning in. Als kijker word je niet verrast, in tegendeel, de verwachtingen die je hebt komen gewoonweg uit.

Hoewel je zou verwachten dat Irene in de problemen komt met de wet, komt een conflict in die zin er eigenlijk niet van. ‘Miele’ gaat meer over de innerlijke strijd van de hoofdpersoon, en waar de grenzen van euthanasie liggen. De intensiteit van ‘Miele’ is dan ook vooral te voelen tijdens de euthanasiescènes waarin Irene, of beter gezegd: Miele, zich voordoet als een soort arts (of wat sommigen zouden bestempelen als ‘voor God spelen’) en zich zo professioneel mogelijk probeert op te stellen naar haar ‘cliënten’ toe.

‘Miele’ behandelt zo een spraakmakend thema, aangezien het stellen van grenzen binnen het hedendaagse euthanasiedebat ook een kwestie lijkt te zijn waar geen eenduidig antwoord op te geven is. Met ‘Miele’ maakt Valeria Golino, die voorheen als actrice werkte in een reeks Italiaanse films, maar ook in zeer bekende Amerikaanse films als ‘Rain Man’ (1988) en ‘Frida’ (2002), een indrukwekkend filmdebuut. Een drama met een origineel thema, waarin de focus ligt op het karakter van Miele en niet zozeer op het narratief.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 6 maart 2014
DVD-release: 25 september 2014