Mijn kamer is mijn beste vriend (2007)

Regie: Berenike Rozgonyi | 48 minuten | documentaire

Je familie woont ergens anders. Je spreekt de taal niet van het land waarin je woont. Je hebt geen werk en je kent de cultuur niet. Aan wie vertel je dan al je geheimen en bij wie ben je op je gemak? Je eigen vertrouwde kamer! In de documentaire ‘Mijn kamer is mijn beste vriend’ geeft Berenike Rozgonyi de asielzoekers waar zoveel over gesproken wordt in de politiek en in de media een eigen gezicht en een eigen verhaal.

Deze documentaire vertelt het verhaal van jonge minderjarige asielzoekers in Nederland. Rozgonyi kwam op het idee door een project dat op scholen wordt uitgevoerd waarbij jongeren een soort van kistje maken met daarin een zelfgeschreven gedicht en versierd met schilderingen en knipsels of foto’s. De jonge asielzoekers hebben dit project ook gevolgd en op deze manier krijgt de kijker een blik in hun leven. Ieder individueel verhaal is even ontroerend. De jongen die zo graag nog eens zijn broer wil zien maar niet over hem kan praten van verdriet. Het meisje dat niets anders wil dan geld verdienen om gelukkig te kunnen zijn en de jongen die zo graag dichter wil worden.

Berenike Rozgonyi heeft er duidelijk voor gekozen om portretten neer te zetten van echte mensen en daarin is ze zeker geslaagd. Door de media weten we allemaal wel dat er veel jonge asielzoekers zijn en dat ze het niet makkelijk hebben. Maar met deze documentaire wordt het pas echt en zien we hoe moeilijk deze jongeren het hebben. Zij groeien op in een voor hen onbekend land zonder familie of vrienden. Ze moeten een vreemde taal leren en wennen aan een andere cultuur en tegelijkertijd proberen de problemen uit het verleden te verwerken.

Rozgonyi begint rustig door een paar korte vragen te stellen aan de zogenaamde AMA’s voor een zwart scherm. Zo maken we kennis met ze en dit wordt steeds verder uitgewerkt door ze te laten zien op school en sommige zelfs in hun thuissituatie. Ze vertellen hun gedicht en de gedachte erachter open en eerlijk aan de camera. ‘Mijn kamer is mijn beste vriend’ is een kleine, eenvoudige maar ontroerende documentaire die iedereen zal raken in zijn of haar hart. Het gaat hier namelijk om echte mensen met echte problemen en gevoelens.

Eveliene Sanders

Speciale vertoning: Nederlands Film Festival 2007