Mike and Dave Need Wedding Dates (2016)

Regie: Jake Szymanski | 99 minuten | avontuur, komedie, romantiek | Acteurs: Zac Efron, Adam Devine, Anna Kendrick, Aubrey Plaza, Stephen Root, Stephanie Faracy, Sugar Lyn Beard, Sam Richardson, Alice Wetterlund, Lavell Crawford, Mary Holland, Kumail Nanjiani, Jake Johnson, Marc Maron, Erik Griffin, Jake Szymanski, Eugene Cordero, Wendy Williams

Arme Zac Efron. Hij mag dan wel de looks hebben van een jonge Griekse god, maar door zijn keuzes voor films komt zijn serieuze acteercarrière nog niet echt van de grond. Na een droomstart door de knappe Troy Bolton in Disney’s ‘High School Musical’-trilogie te vertolken en talloze tienermeisjes voor hem in katzwijm te laten vallen, stortte hij zich op diepgaandere rollen, zoals die in ‘Me and Orson Welles’ (2008), ‘Charlie St. Cloud’ (2010) en ‘The Paperboy’ (2012). Maar sinds ‘That Awkward Moment’ (2014) is Efron bijna uitsluitend in slappe komedies te zien. ‘Mike and Dave Need Wedding Dates’ (2016) is daar geen uitzondering op.

Efron speelt in deze komedie van Jake Szymanski de rol van Dave Stangle, die samen met zijn broer Mike (Adam Devine) in de drankhandel zit. Wanneer hun jongere zusje Jeannie (Sugar Lyn Beard) gaat trouwen op Hawaii, is dat voor de ouders van het stel aanleiding om Mike en Dave de wacht aan te zeggen. Al jaren verzieken de twee broers – niet opzettelijk natuurlijk – allerlei familiefeesten. Het wordt gewoon altijd een ramp als de twee aanwezig zijn. Om ervoor te zorgen dat Jeannies bruiloft niet als fiasco de boeken in gaat, eisen ma en pa Stangle dat Mike en Dave twee keurig nette dames uitnodigen voor het feest. Waarom dat precies een oplossing voor het probleem moet zijn, is niet geheel duidelijk, maar de kijker moet in ‘Mike and Dave Need Wedding Dates’ wel meer voor lief nemen…

Ondertussen hebben we al kennis gemaakt met vriendinnen Alice (Anna Kendrick) en Tatiana (Aubrey Plaza), die eigenlijk de vrouwelijke varianten van Mike en Dave zijn. Omdat Mike en Daves zoektocht naar een geschikte date op craigslist inmiddels de landelijke media gehaald heeft, weten ze precies hoe ze zich moeten voordoen om de verlangde uitnodiging naar een gratis Hawaii-vakantie te krijgen. Kat in het bakkie! Maar uiteraard weten ze de schijn dat ze degelijke dames zijn niet lang op te houden.

De rest van de film laat zich makkelijk voorspellen. Wat je misschien niet verwacht is dat het niveau van de grappen deerniswekkend is. Maar dat is het dus wel. Of je nu wel of niet van ranzige humor houdt, deze grappen zijn gewoonweg niet om te lachen. Bijna geen enkele grap treft doel, met als dieptepunt een veel te lang fragment waarin de bruid een massage krijgt met een happy ending. Plaatsvervangende schaamte en medelijden met de acteurs die dit sneue stukje toneel moesten opvoeren is het gevolg.

De hele cast lijkt niet geïnteresseerd om er iets van te maken, en vooral Devine irriteert met zijn schaamteloze Jack Black-imitatie. Het uitgangspunt van de film is nog wel aardig (én waargebeurd, ook nog), maar voor een speelfilm is het veel te summier en wellicht daarom voelen heel veel scènes overbodig. Je kunt ‘Mike and Dave Need Wedding Dates’ gerust overslaan.

Bioscooprelease: 28 juli 2016
DVD- en blu-ray-release: 14 december 2016