Millennium: Mannen die vrouwen haten – Män som hatar kvinnor (Extended Edition) (2009)

Regie: Niels Arden Oplev | 145 minuten | thriller | Acteurs: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Gunnel Lindblom, Michalis Koutsogiannakis, Sven-Bertil Taube, Ingvar Hirdwall, Peter Haber, Ewa Fröling, Marika Lagercrantz, Sofia Ledarp, Fredrik Ohlsson

De extended versie van ‘Millennium 1: Mannen die vrouwen haten’ (‘Män som hatar kvinnor’) bevat maar liefst 36 minuten aan extra scènes ten opzichte van de bioscoopversie (die door ruim 190.000 Nederlanders bezocht werd). Dat is goed nieuws voor de liefhebbers van de Millennium-trilogie van Stieg Larsson, want de complexiteit van het eerste deel komt in de thuisbioscoopvariant veel beter tot zijn recht.

Om te beginnen is de titelsequentie anders: met donkere, sombere tekeningen worden enkele scènes verbeeld uit de vervolgen, ‘Millennium 2: De vrouw die met vuur speelde’ en ‘Millennium 3: Gerechtigheid’. Kenners van de boeken zullen de situaties ongetwijfeld herkennen, voor de kijkers die de boeken nog niet gelezen hebben, en/of de films nog niet gezien hebben, is het echter geen probleem: het zijn geen spoilers, eerder smaakmakers.

In de extended versie wordt veel meer ingegaan op de problemen waarmee Mikael Blomkvist zijn collega’s op de redactie van het tijdschrift Millennium – hoewel niet geheel uit eigen vrije wil – achterlaat. Het personage Malin wordt veel beter uitgewerkt, evenals de rol die redactielid Janne in de hele Wennerströmaffaire speelt. Ook krijgt de verhouding tussen Erika en Mikael veel meer schermtijd: in de bioscoopversie zijn al deze scènes geschrapt, waardoor het lijkt of de relatie puur zakelijk is; hier wordt je – overeenkomstig het boek – een blik gegund in hun intiemste momenten.

Ook het meest aansprekende personage in de Millennium trilogie, Lisbeth Salander, komt in de langere versie (nog) beter uit de verf. Het bezoek aan haar moeder krijgt meer aandacht, maar ook haar werk als hacker en onderzoekster wordt meer uitgediept. Zo zien we voorafgaand aan de opname waarin Lisbeth haar voogd Nils Bjurman te grazen neemt, een scène over haar bezoek aan een tattooshop, zodat de daaropvolgende scène – die tegelijk schokkend en gerechtvaardigd is –in geloofwaardigheid toeneemt.

De speurtocht van Mikael en Lisbeth naar wat er met Harriet Vanger is gebeurd, en wat daaruit volgt, blijft grotendeels hetzelfde als de bioscoopvariant, maar door toevoeging van enkele opnamen is het wel allemaal net wat logischer. Er worden meer scènes getoond van gesprekken met betrokkenen zoals de dominee die Harriet en Anita Vanger door elkaar haalt. Ook zien we hoe Mikael en Lisbeth de politieagent die hen in de bioscoopversie blijkbaar zomaar foto’s van een onopgeloste moordzaak laat zien, zo ver hebben kunnen krijgen. Al met al is de extended edition van ‘Millennium 1: Mannen die vrouwen haten’ absoluut de moeite waard voor liefhebbers die maar geen genoeg kunnen krijgen van het wereldje dat door Stieg Larsson zo meeslepend is verwoord en door Niels Arden Oplev zo vakkundig en treffend is verbeeld. Echter, ook voor nog-geen-fans is dit gegarandeerd kijkplezier.

Waardering: 4.5