Minibar (2008)

Regie: Remco Packbiers | 38 minuten | drama, komedie | Acteurs: Martijn Nieuwerf, Barbara Horvath, Lars Eidinger, Manja Topper, Juud Doorman, Herman van Ulzen, Remco Packbiers, Mathias Kopetzki, Svatnje Wascher, Monika Reineck, Uwe Sudhoff, Jens Umlauf, Ferdinand Ernst Weronig, Bettina Lohmeyer, Stephan Holzmann, Michael Arndt-Gastaud, Harald Polzin, Irina Kastrinidis, Volker Heckel, Hüsim Serkan Sahan, Jonas Helm, Carsten Paschke, Janek Schäfer    

David Lammers maakte indruk met zijn film ‘Langer licht’, dat in 2006 in première ging. De in 1972 geboren cineast, die afstudeerde aan de Film- en Televisieacademie in Amsterdam, zag zijn examenproductie ‘De laatste dag van Alfred Maassen’ geselecteerd worden voor het studentenfilmprogramma van het Festival van Cannes. In Utrecht won deze film een Gouden Kalf voor beste korte film. Samen met Remco Packbiers schreef hij het scenario voor ‘Minibar’, een korte speelfilm, die thuishoort in de derde editie van One Night Stand, waarin veelbelovende jonge regisseurs en scenaristen de kans krijgen een showcase te maken van hun talenten. De zeven jaar oudere Packbiers volgde eveneens een studie aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, maar richtte zich op documentaireregie. Voor ‘Minibar’ schreven beide jonge filmmakers het scenario, de regie liet Lammers aan zijn collega over. Toch is Lammers’ stempel op ‘Minibar’ duidelijk aanwezig. De personages worden niet alleen dicht op de huid gefilmd, maar ook getoond in hun omgeving, waarbij er door de kijker aan toevallige ontmoetingen soms meer waarde gehecht wordt dan noodzakelijk. Eigenlijk net zoals in het echte leven, waarin je ook mensen tegenkomt, die je later niet weer zult zien.

Setting van ‘Minibar’ is het hedendaagse Berlijn, hoewel er wel wat meer van de stad had getoond mogen worden. De regisseur zelf is woonachtig in de populaire stad, en zijn werk daar vertoont raakvlakken met de baan die een van de hoofdrolspelers, Roman, heeft: het verzorgen van muziek bij kunstmanifestaties, in combinatie met video of gesproken woord. Het is dit kunstenaarsmilieu waar Packbiers de inspiratie vandaan heeft gehaald, en hij laat zijn hoofdpersonen dan ook in deze omgeving dwalen. Roman en Hanna wonen samen, maar lijken verder dan ooit van elkaar verwijderd. Als Hanna ziekjes op de bank ligt en met Roman wil knuffelen, trekt hij zich liever terug in zijn stoel om zijn boek te lezen, iets waar hij volgens Hanna de hele dag de tijd voor heeft. De naderende kerstdagen hangen als een zwaard van Damocles boven het stel.

In het begin van de film zien we hoe Roman en Hanna hierover een telefoongesprek in het half-Duits/half-Nederlands voeren met, naar wat later blijkt, een broer van Hanna te zijn. Oorspronkelijk was het de bedoeling de feestdagen met zijn allen te vieren, maar Romans moeder wil graag bij haar zoon en zijn vriendin zijn. Er blijkt bij Hanna’s broer geen plek in huis te zijn voor Romans moeder om te overnachten en het probleem wordt door het stel vooruitgeschoven. Maar naarmate de dagen korter worden en Kerstmis nadert, wordt meer en meer duidelijk dat de slaapplaats van Romans moeder niet het enige – en zeker niet het grootste – probleem is dat tussen Hanna en Roman in staat.

‘Minibar’ is een fragment uit een relatie, afgezet tegen een groter perspectief: de omgeving van het met relatieproblemen kampende koppel. Door niet alleen te focussen op de relatie is de binding met de twee hoofdpersonen wel minder, sowieso zet Martijn Nieuwerf met zijn vertolking van Roman een vervelend, egocentrisch individu neer. Die lieve Hanna verdient eigenlijk beter. Aan het eind van de film ben je eigenlijk als kijker niet veel wijzer geworden en hoewel moeilijk te duiden is waarom, is ‘Minibar’ als zo’n toevallige ontmoeting die je al gauw weer vergeet.

Monica Meijer