Miss Potter (2006)

Regie: Chris Noonan | 92 minuten | drama, biografie | Acteurs: Renée Zellweger, Emily Watson, Ewan McGregor, Lucy Boynton, Barbara Flynn, Matyelok Gibbs, Jane How, Anton Lesser, Justin McDonald, Richard Mullholland, Lloyd Owen, Bill Paterson

De tekeningen van Beatrix Potter lijken in al hun pastelkleurige snoezeligheid niet alleen uit een ander tijdperk, maar uit een compleet andere wereld te komen. Dieren die kleertjes aanhebben zonder dat dit satirisch bedoeld is, ondeugende konijntjes, ook fervente liefhebbers moeten toegeven dat de wereld van Beatrix Potter wat aan de zoetsappige kant is. Je zou niet zeggen dat de schepster van Pieter Konijn en zijn vriendjes opgroeide tijdens de heerschappij van Koningin Victoria. Uit haar levensverhaal blijkt dit wel. Beatrix werd zoals alle jongedames uit de hogere klasse geacht zich beschaafd en preuts te gedragen tot de juiste echtgenoot zich aandiende. Zo rond haar dertigste is ze nog steeds ongetrouwd, een probleem dat Renée Zellweger na twee ‘Bridget Jones’-films perfect kan verbeelden. Potter lijkt echter geen behoefte te hebben om te trouwen, ze wil vooral doorbreken als kinderboekenschrijfster en benadrukt dat ze van haar (getekende) ‘vriendjes’ genoeg liefde krijgt. Maar dan bloeit er gestaag iets moois tussen haar en haar uitgever Norman Warne (charmant vertolkt door Ewan McGregor), iets dat wel tot een huwelijk moet leiden. De eveneens ongetrouwde zus van Warne, Millie (Emily Watson met warrig haar), stelt zich als beste vriendin van Potter bemoedigend op, maar Potters ouders vinden de uitgever beneden haar stand. Op aandringen van haar ouders stelt Beatrix het bekend maken van de verloving een aantal maanden uit, in die tijd vindt echter een tragisch voorval plaats.

Die tragische ommekeer is de enige echte dissonant in dit verhaal dat over het algemeen bijna even zoet is als de tekeningen. Het moet natuurlijk in de tijd geplaatst worden, maar voor het gros van de hedendaagse kijkers is het leven van Beatrix Potter, zoals dit in ‘Miss Potter’ gebracht wordt, weinig opzienbarend. Er is helemaal geen sprake van de ‘strijd voor onafhankelijkheid’ die de samenvatting belooft. Een uitgever doet zijn uiterste best voor haar, Potters boeken slaan goed aan en als gevolg heeft ze het geld een huis ver weg van haar ouders te kopen, is dat een strijd? In een gesprek tussen Beatrix en Millie geeft de laatste toe – ondanks eerdere verheerlijking van de ongetrouwde staat – dat zij ook onmiddellijk zou trouwen als er maar iemand was die voor haar viel, is dat onafhankelijkheid?

Het niet al te spannende verhaal terzijde geschoven is ‘Miss Potter’ een zeer aangename film. Stukjes animatie zijn vakkundig verweven met de ‘werkelijke wereld’, die eveneens erg mooi geënsceneerd is, met warme kleuren, adembenemende landschappen en overtuigende decors. Zellweger noch Watson zijn bang om er onaantrekkelijk uit te zien en McGregor liet in ‘Down With Love’ al zien te kunnen vonken met Zellweger. Het oordeel moet uiteindelijk toch mild uitvallen: ‘Miss Potter’ is een integere film die volwassen durft te zijn zonder seks en geweld. Liefhebbers van Beatrix Potter, van vergane Engelse keurigheid en van kostuumdrama’s zullen deze film wel kunnen waarderen. Neem vooral je oma mee.

Emy Koopman

Bioscooprelease: 8 februari 2007