Missing in America (2005)

Regie: Gabrielle Savage Dockterman | 102 minuten | drama | Acteurs: Danny Glover, Ron Perlman, Linda Hamilton, Zoe Weizenbaum, David Strathairn, Timothy Webber, Gabrielle Rose, Frank C. Turner, Jesse Moss, Ty Olsson, Colin Lawrence

In de VS stikt het van de mannen (en een enkele vrouw) die jaren na dato nog altijd gebukt gaan onder de verschrikkingen van de Vietnamoorlog in de jaren zestig en zeventig. Ze hebben niet alleen fysieke, maar zeker ook geestelijke littekens uit die tijd. Wonden die misschien wel nooit zullen helen. Een aantal van deze veteranen leeft in isolement. Ze zwerven over de straten of hebben zich teruggetrokken in de bossen. Ze voelen zich door de Amerikaanse regering in de steek gelaten. Een van deze ‘bush vets’ is Jake Neeley (Danny Glover), de hoofdrolspeler uit het drama ‘Missing in America’ (2005). Hij voert nog altijd een strijd met de demonen uit zijn verleden. Hij leeft afgezonderd in een zelfgemaakte hut in de bergachtige staat Washington, waar hij zich verstopt voor de wereld. Zo af en toe rijdt hij met zijn truck naar het dichtstbijzijnde dorp, waar hij in de dorpswinkel van Kate (Linda Hamilton) zijn broodnodige boodschappen haalt. Verder laat hij zich niet zien.

Jakes isolement wordt abrupt verstoord als een voormalige dienstmaat, Henry (David Strathairn) hem komt opzoeken. De ernstig zieke Henry vraagt Jake om voor zijn half-Vietnamese dochter Lenny (Zoë Weizenbaum) te zorgen. Hoewel Jake aangeeft daar geen trek in te hebben, laat zijn maat hem geen keus: de volgende ochtend gaat hij er vandoor. En dus zijn de oude, norse soldaat en het jonge meisje aan elkaar overgeleverd. Hoewel het niet van harte gaat, raakt Jake steeds meer verknocht aan het meisje. Haar open geest krijgt hem zelfs zo ver dat hij contact zoekt met de andere bush vets die zich in het gebied schuilhouden. Met resultaat. Alleen met de getraumatiseerde en verminkte Red (Ron Perlman) verloopt het contact niet van een leien dakje…

Een debuterend scenarioschrijver, een regisseur zonder enige ervaring en een script dat niet vrij is van clichés. Het is een wonder dat ‘Missing in America’ zo aardig uitpakt. Het drama van een jong meisje dat een nukkige oude oorlogsveteraan weer zin in het leven geeft, had zomaar de plank finaal hebben kunnen misslaan. Maar omdat schrijver Ken Miller, die zelf jarenlang in het leger diende, vanuit zijn hart schrijft voelen zelfs de scènes die eigenlijk wat geforceerd zijn, integer aan. Het einde, dat veel mensen rauw op hun dak zal vallen, is confonterend, maar een ander einde had niet juist aangevoeld. Natuurlijk rammelt er best wat aan ‘Missing in America’, maar dankzij een sterk optreden van Danny Glover, die zelden beter was dan hier, blijft de film met gemak overeind. Glover is volkomen geloofwaardig als de gebroken veteraan die langzaam aan weer vreugde leert kennen. De jonge Zoë Weizenbaum oogt weliswaar soms wat houterig, maar straalt als een zonnetje. Kleine maar mooie bijrollen zijn er van Linda Hamilton en David Strathairn en Ron Perlman is… tja, Ron Perlman.

Een belangrijk pluspunt aan ‘Missing in America’ is de mooie cinematografie van Ken Kelsh. British Columbia in Canada, dat dienst doet als plaatsvervanger van Washington, spat van het doek. De schitterende bossen en bergen benadukken de eenzaamheid van de bush vets nog maar eens. De kou en de mist, je kunt ze door het scherm heen voelen. Naast Glover is de fotografie de grootste kracht van dit prima debuut van Gabrielle Savage Dockterman. Geen hoogvlieger, maar wel een sympathiek en integer drama met het hart op de juiste plaats.

‘Missing in America’ verschijnt donderdag 15 maart 2012 op DVD.