Moebius (2013)

Regie: Kim Ki-duk | 89 minuten | drama | Acteurs: Jae-hyeon Jo, Eun-woo Lee, Young-ju Seo

Niet geschikt voor mensen met een zwakke maag, dat is ‘Moebius’, de nieuwste film van meester-provocateur Kim Ki-duk. Dit lijkt dan ook een van de redenen waarom de film in eerste instantie verboden werd in het thuisland van Kim Ki-duk, Zuid-Korea. Gelukkig is de dialoogloze film de wereld uiteindelijk niet onthouden. De gitzwarte komedie is namelijk een zeer bijzonder en grensverleggend stukje cinema. ‘Moebius’ is een speeltuin waarin geëxperimenteerd wordt met de ongrijpbare krachten die actief zijn in de menselijke geest. Een speeltuin waar je zelf actief in mee moet spelen, ‘Moebius’ gunt je namelijk geen moment waarin je rustig achterover kunt leunen.

Als een vrouw besluit het overspel van haar man te bestraffen met het besnoeien van zijn geslachtszone lijkt de harmonie binnen de familie verstoord. Vooral, als ze een paar minuten later, met het lid van haar eigen zoon in haar mond staat, om deze uit de handen van haar man te beschermen. Hier lijkt toch iets drastisch mis te zijn gegaan. Deze bizarre verloop van omstandigheden is typerend voor ‘Moebius’, op geen moment laten de gebeurtenissen zich begrenzen door conventies of restricties die in de ‘echte’ wereld zouden gelden. Toch doet de absurditeit niet afschrikken. Kim Ki-duk creëert een bizarre wereld zonder gesproken woord waarin het doorslikken van het geslachtsdeel van je eigen zoon tot de mogelijkheden behoort.

De film zet constant aan tot nadenken. In hoeverre is moraliteit iets dat echt bestaat, of omvat dit alleen sociale conventies en afspraken? Is de reden dat wij in het dagelijks leven niet zo snel onze eigen zoon zouden ontmannen gebaseerd op een natuurlijk instinct, of laten we dit omdat dit het samenleven onmogelijk zou maken? Het gebied waarin de verschillende krachten van de menselijke psyche actief zijn is het terrein waar de film zich afspeelt. Lust, begeerte en de rede zijn constant in strijd met elkaar in een onevenwichtige dynamiek. Genot en pijn lopen feilloos in elkaar over in bizarre seksscènes waarin een steen dient als substituut voor de fallus. Het zijn deze grensoverschrijdende gebeurtenissen die zowel shockeren als intrigeren. Juist doordat ze een afstand creëren ontstaat er ruimte voor de kijker om met de ontwikkelingen in onderhandeling te gaan.

‘Moebius’ is naast een film vooral een baanbrekende overweging van het bereik van de menselijke psyche. Het is een onderzoeksobject waar je als kijker zelf mee aan de slag kan. Voor louter entertainment moet je niet bij Kim Ki-duk zijn. Voor een prikkeling van alles wat zich in je hoofd afspeelt is ‘Moebius’ buitengewoon geschikt.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 8 mei 2014
DVD-release: 4 november 2014