Monster High: Monsters tegen monsters – Monster High: Fright On (2011)

Regie: Victor Dal Chele, Alfred Gimeno, Audu Paden | 45 minuten | Originele stemmencast: Laura Baily, Ogie Banks, Cam Clark, Debi Derryberry, Erin Fitzgerald, Kate Higgins, Wendy Lee, Yuri Lowenthal, Audu Paden, Cindy Robinson, Salli Saffioti, Gigi Sarroino, America Young

De strijd tussen vampiers en weerwolven lijkt nog lang niet uitgewoed, maar als het aan Mattel-franchise Monster High ligt, wordt de strijdbijl binnenkort begraven. Deze highschool voor de afstammelingen van bekende (film-)monsters als Frankenstein, Dracula, Medusa, zombies en het zeemonster heeft saamhorigheid en tolerantie hoog in het vaandel staan en vampiers en weerwolven zijn er niet alleen bevriend, maar hebben zelfs verkering!

In een van de eerste avonturen, ‘Monster High: Monsters tegen monsters’ (‘Monster High: Fright On’) (2011), kondigt het hoofd van de school Bloodgood aan dat Monster High gaat fuseren met twee andere scholen: eentje waar uitsluitend vampiers worden onderwezen en eentje waar alleen maar weerwolven in de schoolbanken zitten. Draculaura en Clawdeen zien het in eerste instantie niet zitten, maar Frankie is meteen enthousiast en wordt dan ook aangesteld als hoofd van het welkomstcomité. Goede voornemens, maar wanneer de nieuwe leerlingen arriveren, blijkt solidariteit verder weg dan ooit. En wanneer blijkt dat Van Hellstream, een normaaltje nota bene (zo worden mensen genoemd in Monster High-land) snode plannen heeft, is de strijd tussen de leerlingen niet eens het grootste probleem. Frankie moet alles op alles zetten om haar vrienden weer bij elkaar te krijgen én om het hoofd van de school te redden.

‘Monster High: Monsters tegen Monsters’ wijkt af van de latere films door de tekenstijl. Net als de eerder op internet uitgezonden webisodes (‘Monster High’ begon aanvankelijk als een interactieve website) doet de animatie eerder denken aan de klassieke tekenfilm dan aan een CGI-productie (al zal er geen potlood aan te pas zijn gekomen). Als je kind de figuurtjes alleen uit de met CGI gemaakte films kent, zal dit even wennen zijn. Het verhaaltje voelt wat dun voor de speelduur, maar het is wel vlot verteld en er zitten leuke grapjes in, zoals de film waar de Monster High studenten willen zien in de bioscoop (‘TwiHard IV: Abs of Intrigue’). ‘Monster High: Monsters tegen Monsters’ is op één DVD uitgebracht, samen met ‘Monster High: Ontsnapping van schedel eiland’. Dubbel griezelplezier!

‘Monster High: Monsters tegen Monsters’ verschijnt donderdag 17 juli 2014 op DVD.