Monster House (2006)

Regie: Gil Kenan | 91 minuten | drama, animatie, avontuur, familie, fantasie | Originele stemmencast: Mitchel Musso, Sam Lerner, Spencer Locke, Steve Buscemi, Nick Cannon, Matthew Fahey, Maggie Gyllenhaal, Jon Heder, Kevin James, Jason Lee, Ryan Newman, Catherine O’Hara, Kathleen Turner, Erik Walker, Fred Willard | Nederlandse/Vlaamse stemmencast: Jacob de Groot, Paul Codde, Beatrijs Sluijter, Hannelore Vander Elst, Marjolein Touw, Jef Demets, Koen Van Impe, Magali Lybeert, Marc Peeters, Rouwe Verveer, Sien van Schoor, Joost Wijnants

Het genre animatie-films lijkt met het jaar populairder te worden. Waren het eerst voornamelijk dieren die de hoofdrol voor hun rekening namen, de ‘gewone mensen’ lijken nu ook terrein te winnen.

In ‘Monster House’ dus geen dieren – oké, afgezien van één hondje – maar wél een monster. En wat voor een monster ook, eentje in de vorm van een huis. Een speelgoed- en mensenverslindend houten huis. Het zou maar bij je in de straat staan…

‘Monster House’ is ontstaan door een samenwerkingsverband tussen Robert Zemeckis (‘What Lies Beneath’, ‘Gothika’) Steven Spielberg (heeft die nog uitleg nodig?) en nieuwkomer Gil Kenan. Zoals uit deze namen al af te leiden is, is ‘Monster House’ geen ‘gewone’ kinderanimatie film. Zo eentje die alleen spannend is voor kinderen tot zo’n acht jaar. Zemeckis en Spielberg hebben wel enige ervaring in het maken van een onderhoudende en spannende film, niet alleen voor kinderen, maar ook hun volwassen begeleiders. En ‘Monster House’ is daarvan een goed voorbeeld. De animaties zijn wellicht niet zo levensecht als bijvoorbeeld die van ‘Over the Hedge’, maar zijn er zeker op vooruit gegaan sinds ‘The Polar Express’, die van dezelfde performance-capture technologie gebruik heeft gemaakt. En trouwens, na een aantal minuten kijken valt het niet eens meer op dat het haar eruit ziet als dat van een plastic lego poppetje. Alle aandacht wordt namelijk opgezogen door het verhaal, waar zelfs meegekomen ouders niet aan ontsnappen.

‘Monster House’ blijft de aandacht dus vasthouden door een goede afwisseling van spanning en humor (humor die vooral volwassenen zal aanspreken), mede dankzij de scherpe dialogen. Het meest grappige personage, Office Lister (Roué Verveer) heeft helaas een kleine rol en werkt zoals het gezegde: kort maar krachtig. De boze buurman Nebbercracker (Jef Demets) is waarschijnlijk een van de meest angstaanjagende karakters, maar een erg mooie animatie. Eigenlijk is het zonde om nog meer van het verhaal prijs te geven; maar het heeft in ieder geval bijna alle ingrediënten van een goede film – vriendschap, liefde, veel humor, drama en vooral erg, erg veel spanning. De kijkwijzer adviseert 6 jaar en ouder, maar wellicht is deze film nog net iets te spannend voor de allerkleinsten, een begeleider is sowieso wel een must. ‘Monster House’ is in ieder geval de film bij uitstek om kinderen te introduceren aan het thriller/horror genre.

Er is voor gekozen om ‘Monster House’ alleen in de Nederlands/Vlaamse versie te laten draaien in de bioscopen. Hoewel deze cast het goed doet is deze keuze erg jammer. Niet in de laatste plaats omdat wij nu niet de kans krijgen de originele stemmencast te horen die erg goed ontvangen is in het buitenland. ‘Zee’ de babysitter bijvoorbeeld, in het origineel ingesproken door Maggie Gyllenhaal, heeft net als de andere karakters duidelijk trekken meegekregen van haar stemgever. Dan is het toch zonde dat fans niet van het origineel kunnen genieten. Er zal waarschijnlijk ook een groot aantal mogelijke bezoekers zijn dat zich nu niet naar de bioscoop begeeft, omdat ze liever de originele versie zien. Spijtig voor de fans dus, maar ook voor de bezoekersaantallen van ‘Monster House’. Het meest spijtig nog voor de film zelf, want die is het kijken echt meer dan waard. Ook voor volwassenen. Blijf vooral zitten tijdens de aftiteling voor nog wat extra – leuke – scènes.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 17 augustus 2006