Monte Carlo (2011)

Regie: Thomas Bezucha | 109 minuten | komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Selena Gomez, Leighton Meester, Cory Monteith, Katie Cassidy, Andie MacDowell, Brett Cullen, Catherine Tate, Amanda Fairbank-Hynes, Luke Bracey, Pierre Boulanger, Valérie Lemercier, Elena Beuca, George Mendel, Joël Lefrançois

‘Monte Carlo’ gaat over de achttienjarige Grace (Selena Gomez). De pas geslaagde scholiere heeft al jaren gespaard voor haar droom: de in haar ogen ultieme stedentrip Parijs. Haar drie jaar oudere vriendin en collega Emma (Katie Cassidy) – Grace werkt in haar vrije tijd als serveerster – zal haar vergezellen. Graces moeder (Andie McDowell) heeft al enige tijd een nieuwe vriend, Robert (Brett Cullen). Om ervoor te zorgen dat Grace en haar stiefzusje, Roberts dochter Meg (Leighton Meester), een betere band krijgen, hebben de twee ouders besloten dat de rustige en verstandige Meg maar mee moet naar Parijs om een oogje in het zeil te houden. Hoewel de drie dames in kwestie dit totaal niet zien zitten – Meg kent Emma nog van school en de twee twintigers zijn zo verschillend als maar zijn kan – zit er niets anders op dan het te accepteren.

Eenmaal in ‘The City of Lights’ (door blondje Emma omgedoopt tot ‘The City of Love’) is Grace vastbesloten er het beste van te maken. Het continue gekibbel van Meg en Emma probeert ze te negeren, maar wanneer de irritante gids, die het reisgezelschap met de snelheid van de Thalys langs alle bezienswaardigheden loodst; ze de bus missen omdat ze even van het uitzicht vanaf de Eiffeltoren genieten én ze vervolgens door een Parijse stortbui doorweekt worden, breekt er iets in haar. In de openbare toiletten van een luxueus hotel besluit ze zich even af te drogen, maar laat dat nu net het hotel zijn, waar de beroemde en onuitstaanbare Britse socialite Cordelia Winthrop Scott een kamer heeft gereserveerd. Cordelia en Grace blijken als twee druppels water op elkaar te lijken en door een samenloop van omstandigheden wordt Grace door het hotelpersoneel aangezien voor de rijke erfgename. Voor ze doorhebben wat er nu eigenlijk aan de hand is, bevindt het trio zich in een vliegtuig op weg naar Monte Carlo, waar “Cordelia” geacht wordt een benefietevenement voor arme Roemeense kindertjes bij te wonen.

‘Monte Carlo’ is een fijne film als je even wilt ontsnappen uit je dagelijkse wereld. De sprookjesachtige, mierzoete avonturen van de drie Amerikaanse meiden zijn, hoewel erg vergezocht, best vermakelijk. Selena Gomez is een perfecte keuze voor de rol van de positieve, aimabele Grace. Ook in haar dubbelrol doet ze het prima. De twee andere rollen zijn ook adequaat vertolkt: zowel Leighton Meester als Katie Cassidy pakken het publiek in, waarbij vooral Cassidy er positief uitspringt. Hoewel het scenario niet uitblinkt in originaliteit, is het wel prettig dat de verschillende plotlijntjes zo uitgebalanceerd zijn. Uiteraard krijgen zowel de gereserveerde Meg als hoofdpersoon Grace het nodige aan liefdesperikelen op hun bordje en ook voor de al van een vriend voorziene Emma valt er het een en ander op romantisch gebied te beleven. Wat minder goed uitpakt is de onnodige verhaallijn over de vermiste, miljoenen waard zijnde halsketting. Heel veel doet dat er echter niet toe. ‘Monte Carlo’ doet wat het belooft en zal bij de doelgroep prima vallen. Hou je van films als ‘The Princess Diaries’, ‘Wild Child’ en ‘The Lizzie McGuire Movie’? Dan zit je bij ‘Monte Carlo’ helemaal goed.

Bioscooprelease: 28 juli 2011
DVD- en blu-ray-release: 23 november 2011 (combipack).