Morocco (1930)

Regie: Josef von Sternberg | 103 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gary Cooper, Marlene Dietrich, Adolphe Menjou, Ullrich Haupt, Eve Southern, Francis McDonald, Paul Porcasi, Emile Chautard, Juliette Compton, Albert Conti, Thomas A. Curran, Theresa Harris, Harry Schultz, Michael Visaroff

Amy Jolly (Marlene Dietrich), een geheimzinnige cabaretzangeres, met een verleden waarover ze liever zwijgt, raakt verstrikt in een verwarrende driehoeksverhouding. Ze wordt tijdens haar eerste optreden in Marokko het hof gemaakt door de rijke La Bessière. Ze speelt het spelletje verleidelijk mee, maar kiest uiteindelijk voor de avontuurlijke en nonchalante soldaat Tom Brown (Gary Cooper). Brown is soms roekeloos en lijkt het woord trouw niet te kennen. Doordat hij het ook heeft aangelegd met de vrouw van zijn overste, wordt hij op een gevaarlijke missie gestuurd. Amy begint uit wraak iets met La Bessière, een oudere en arrogante man, die denkt haar hart te hebben veroverd. Dan ziet Tom in dat Amy zijn laatste kans zou kunnen zijn op geluk in de liefde.

Marlene Dietrich komt, eigenlijk als altijd, ontzettend sterk en onafhankelijk over in deze film. Haar strakke gezichtuitdrukking, zelfverzekerde houding en vrouwelijke manier van doen zorgen ervoor dat het bijna onmogelijk is om niet naar haar te kijken. Dietrich boeit haar publiek, op iedere manier mogelijk. Misschien is het daarom dat ook deze film bekendheid behaalde in Hollywood. Het is in ieder geval niet vanwege de cameravoering of mooie opnames. De Oostenrijkse regisseur Josef von Sternberg is voor deze film nooit afgereisd naar Afrika en dat is dan ook goed te zien. De opnames zijn erg statisch en lijken ontzettend nep en opgezet. Verder zijn nergens donkere mensen te zien, die toch het hele continent bevolken, dus ook Marokko. Ook wordt er steeds gepraat over die enorme hitte, terwijl iedereen lange kleding draagt en niemand zweet. De film schetst een vertekend beeld van Afrika. Toch maakt dat voor het verhaal zelf weinig uit.

Dietrich kreeg grote bekendheid met haar rol als Lola in de film ‘Der blaue Engel’. Deze film uit 1929 wordt nu gezien als een van de meest tijdloze films ooit gemaakt. Niet alleen daarom is Dietrich interessant, ze werd tijdens haar carrière door Hitler gevraagd terug te keren naar Duitsland. Hij zag in haar het toonbeeld van de Duitse vrouw. Dietrich weigerde. Later kwam ze er openlijk voor over uit biseksueel te zijn, wat destijds voor veel publiciteit en naamsbekendheid zorgde. Dat komt terug in de film ‘Morocco’: tijdens een optreden kust Amy in smoking een vrouw op de mond. Een opmerkelijke opname. Ook de eindscène waarin ze haar schoenen met hoge hakken weggooit en de woestijn intrekt is memorabel. Een mooie opname en een mooie boodschap: in de liefde moet je soms compromissen sluiten en je hart volgen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 27 februari 1931