Mr. & Mrs. Smith (2005)

Regie: Doug Liman | 120 minuten | actie, komedie, romantiek, avontuur, thriller | Acteurs: Brad Pitt, Angelina Jolie, Vince Vaughn, Adam Brody, Kerry Washington, Keith David, Chris Weitz, Rachael Huntley, Michelle Monaghan, Stephanie March, Jennifer Morrison, Theresa Barrera, Perrey Reeves

Je kunt Brad Pitt geen ongelijk geven. Jennifer Aniston is ongetwijfeld een lief meisje, maar een tijgerin als Angelina Jolie, die je constant plagende en zwoele blikken toewerpt: daar gaat iedere man toch voor door de knieën? En Brad is ook maar een mens. Toch? Hoe dan ook, het is duidelijk dat de twee veel plezier hebben gehad bij het maken van ‘Mr. & Mrs. Smith’. In de eerste scène van de film zien we de twee Smithjes op bezoek bij een huwelijkstherapeut, en de glimlachen en grapjes die ze elkaar toewerpen bij het beantwoorden van de vragen van de therapeut laten al meteen een aantrekkelijke wisselwerking zien tussen Pitt en Jolie.

Het meest bevredigende aspect van ‘Mr. & Mrs. Smith’ is deze chemie tussen de hoofdrolspelers. Vooral de humor die voortkomt uit de centrale premisse – dat deze professionele moordenaars normale relatieproblemen hebben – zorgt voor en leuke extra impuls in het simpele actiefilmplotje. Net als normale stellen kibbelen ze over de nieuwe gordijnen of over het doorgeven van het zout tijdens de maaltijd. Helemaal leuk wordt de thuissituatie wanneer beiden net achter elkaars ware identiteit zijn gekomen. Pitt is in zijn maniertjes aardig amusant, al laat hij hier in feite een “light”-variant zien van zijn optreden in ‘Fight Club’ en komen zijn dialogen soms wat droog over. Maar zolang hij reageert op Jolie of het mikpunt is van de grappen is er niets aan de hand. En dit is regelmatig het geval, want mevrouw Smith heeft duidelijk de broek aan in de relatie. En het is ook Jolie die het meest interessante (en beste) acteerwerk laat zien. Sexy, meedogenloos, af en toe liefdevol, soms onzeker: hoe ze zich ook gedraagt, het is altijd boeiend.

Maar dit is geen film waarin het draait om Oscarkaliber acteerwerk. Het is een high profile zomer blockbuster die voor een groot deel een showcase is voor de twee meest begerenswaardige filmsterren uit Hollywood. Maar als zodanig werkt de film prima. Deze actiekomedie heeft meer dan genoeg van beide genre-elementen, heeft een aangenaam tempo en, niet onbelangrijk, een goede komische timing van de hoofdrolspelers. Ook Vince Vaughn doet een komische duit in het zakje als Eddie, de vriend van John, die bij z’n moeder woont. Zoals gezegd is er ook genoeg actie aanwezig (misschien zelfs iets te veel) in deze hersenloze zomerfilm. Naast zijn bewezen regietalent voor vlotte personage-interacties (zoals bijvoorbeeld in ‘Swingers’ en ‘Go’), laat Doug Liman hier ook wat betreft actiemomenten zijn spierbundels weer rollen. Er zit een aardige auto-achtervolgingsscène in de film, iets waar Liman met ‘The Bourne Identity’ al liet zien een flair voor te hebben, en natuurlijk bevat de film een flink aantal absurde schietscènes, vernielingen en ontsnappingen. Onderdeel hiervan is een John Woo-achtige shoot-out, waarbij Pitt en Jolie zij aan zij en rug aan rug een bescheiden legertje omleggen.

De verplichte larger-than-life actie in de film betekent in het geval van ‘Mr. & Mrs. Smith’ dat de logica of geloofwaardigheid van het verhaal en de personages nogal eens te wensen overlaat. Dit wordt echter pas een (groot) probleem als je als toeschouwer verwacht een betekenisvolle band op te kunnen bouwen met de personages en denkt geconfronteerd te zullen worden met een zinnig, rationeel bevredigend verhaal. Als je bereid bent de pulpachtige sfeer van de film te omarmen, de verwikkelingen met een flinke schep zout kunt nemen, en gewoon mee kunt genieten met de zich duidelijk vermakende cast, zul je met ‘Mr. & Mrs. Smith’ zonder meer een leuke twee uur beleven. Laat dus je verstand thuis en neem gerust een kijkje in de keuken van dit merkwaardige getrouwde stel.

Bioscooprelease: 28 juli 2005